دفتر دوم از سال نخست دوفصلنامه تخصصی ادبیات کودک و نوجوان «نارنج» منتشر شد

دفتر دوم از سال نخستِ «نارنج»، دوفصلنامه تخصصی ادبیات کودک و نوجوان (پاییز و زمستان ۱۳۹۵) با موضوع «کیارستمی، سینما و ادبیات کودک»، در هشت بخش جداگانه، با ۱۹۸ صفحه و شمارگان هزار و بهای ده‌هزار تومان، در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ منتشر شد و در دسترس دوستداران این رشته‌ی ادبی و فرهنگی گذارده شد.

مدیر مسئول نشریه این دوفصلنامه تخصصی ادبیات کودک و نوجوان در یادداشت خود، «ناگهان چقدر زود دیر می‌شود!» می‌نویسد:

سال ۹۵ را با از دست دادن یکی از بزرگ‌ترین سینماگران جهان به پایان بردیم. «نارنج» اما مجله‌ای سینمایی نیست؛ و به هنر به صورت مطلق نمی‌پردازد. این هنر کیارستمی است که آنچنان ادبیات را با نگاه، دوربین و سینما پیوند زد که می‌توان در یک شماره از یک مجله‌ی ادبی، فقط از آن گفت و به آن پرداخت!

این اعتراف خوشایند نیست، اما واقعیت این است که اگر عباس کیارستمی هنوز در بین ما بود، این شماره از این مجله، به نام او رقم نمی‌خورد! آنچنان که نشریات و کتاب‌های بسیاری پس از او، به او پرداخت. فراخوان «نارنج ۲»، برای موضوعی دیگر بود، اما پیشنهاد وسوسه‌انگیز «مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز» – که قبل از سفر ابدی کیارستمی، در تدارک بزرگداشتی برای او بود – برای اختصاص یک شماره از «نارنج» به عباس کیارستمی چیزی نبود که بتوان از آن چشم پوشید.»(نارنج ۲، ص ۳ و ۴)

«این شماره از مجله با همکاری و همراهی مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز و سمینار «کیارستمی، سینما و ادبیات کودک» که در بزرگداشت عباس کیارستمی در دانشگاه شیراز برگزار شد، شکل گرفت» (همان، ص ۴)

عنوان‌های هشت بخش دفتر دوم دوفصلنامه تخصصی ادبیات کودک و نوجوان نارنج

آستانه

  • ناگهان چقدر زود دیر می‌شود! افسون امینی.
  • سخن سردبیر: جهان اندیشه و سینمای عباس کیارستمی. خسرو آقایاری.

ریشه

  • کیارستمی، نمای نزدیک، نمای دور نوشته عباس جهانگیریان.
  • نگاهی به زندگی و کارنامه هنری و چالش‌های او برای رسیدن به هدف در دو نمای دور و نزدیک، نقش کانون پرورش فکری در مسیر هنری کیارستمی و تأثیری که او بر سینمای ایران و فیلم‌سازان جوان نهاد، شیوه داستان‌پردازی و نوع نگاه کیارستمی در قصه‌گویی و زاویه‌ی دید.

نگاه

در دفتر دوم از سال نخست این دوفصلنامه تخصصی ادبیات کودک و نوجوان در بخش نگاه به مطالب زیر پرداخته شده است:

  • به‌سوی بوطیقای اخلاق کودکی در سینمای عباس کیارستمی. نوشته امیرعلی نجومیان.
  • عباس کیارستمی، فیلم‌های خانوادگی و فرآیندهای فرهنگی تکنیکیِ دیدگاه فرافرهنگی. نوشته جان استیونز، ترجمه سارا خسرونژاد.
  • تابولا رازا (لوح نانوشته)، کودکان و کیارستمی نوشته فریده آفرین. همسویی دیگاه کیارستمی با نظریه‌ی لو ویگوتسکی، روان‌شناس روس.
  • نگاه معناشناسانه‌ی تصویری در تک فریم روایی. تحلیلی بر پوستر فیلم خانه‌ی دوست کجاست؟ نوشته مسعود مجاوری آگاه.
  • تحلیل فلسفی – تربیتی فیلم «خانه دوست کجاست؟» از دیدگاه اگزیستانسیالیسم. نوشته جعفر باقری.

آیینه‌ نقد

  • سادگی و ژرفا در بیان پیوند زندگی و مرگ؛ تحلیل فلسفی کتاب «داستان زندگی پُرثمر و باافتخار مداد قرمز» اثر عباس کیارستمی و داریوش دیانتی. منتقدین ملیحه مصلح و رقیه بهادری.
  • روابط بیناگفتمانی یا «داستان»؛ بررسی برهم‌کنش واژگان و تصاویر در کتاب تصویری – داستانی «داستان زندگی پُرثمر و باافتخار مداد قرمز» اثر عباس کیارستمی و داریوش دیانتی. منتقد مریم مهرپرور.

پنجره

  • کیارستمی کارگردانی در نمای جهانی؛ معرفی کتاب «خوانشی پساساختارگرا از آثار عباس کیارستمی» نوشته فریده آفرین، امیرعلی نجومیان. منتقد نیره‌سادات هاشمی.

چشم‌انداز

  • ترویج خواندن برای لذّت؛ نگاهی به جایزه‌ی دوسالانه «برگزیده‌ی کودکان» برای نویسنده یاتصویرگر برجسته‌ی کتاب‌های کودکان در انگلستان. مریم بایجائی.
  • ادبیات کودک و دانشگاه. تهیه و تنظیم افسون امینی.
  • بازتاب: مروری بر عناوین آخرین شماره‌های نشریات تخصصی کودک و نوجوان در ایران. نیره‌سادات هاشمی.

کوچه (بخش مقالات آزاد)

  • متن‌خوانی ادبی برای تقویت گوش و درک کودکان. نوشته علی‌اصغر ارجی.
  • «نقد، نظریه ادبیات است» نظریه، نقد ادبیات است. نوشته رادریک مگیلیس. مترجم امین ایزدپناه.

نمایه

  • عباس کیارستمی در نگاه مطبوعات، منتقدان، پژوهشگران و نویسندگان (۱۳۶۰ – ۱۳۹۵). نیره‌سادات هاشمی.
  • دورنما: عناوینی برای پژوهش بیشتر با موضوع کیارستمی، سینما و ادبیات کودک و نوجوان.
  • ترجمه چکیده‌ مقاله‌های دفتر ۲ نارنج به زبان انگلیسی. مترجم لیلا محرری

 

دوفصلنامه تخصصی ادبیات کودک و نوجوان

نویسنده
مسعود میرعلایی
Submitted by editor71 on