دیک برونا نویسنده و تصویرگر برجسته هلندی درگذشت

دیک برونا، تصویرگر و نویسنده‌ی هلندی کتاب‌های کودکان و خالق یکی از شناخته‌شده‌ترین شخصیت‌های جهان یعنی خرگوش کوچولوی سفیدی که در انگلسی به «می‌فی (Miffy)» شهرت دارد، در سن ۸۹ سالگی در خانه‌ی خود در شهر اوترخت کشور هلند درگذشت.

دیک برونا در ۲۳ آگوست ۱۹۲۷ در شهر اوترخت متولد شد. از آنجاکه می‌خواست هنرمندی عالی شود، برای مدتی در پاریس زندگی کرد و در فرهنگستان هنرهای زیبای آمستردام تحصیل کرد اما تحصیلات خود را در این آکادمی به پایان نرساند، او ناامید شد چراکه همانطور که بعدها گفت، او نمی‌توانست نقاشی کند یا در این کار ماهر شود؛ اما او برای آرزوهای هنری خود صبر کرد، حتی زمانی که می‌خواست با دختر موردعلاقه‌اش ازدواج کند و پدر همسر آینده‌اش از او پرسید برای  حمایت از دخترش چه برنامه‌ای دارد و برونا با تردید مواجه شد.

برونا هیچگاه هنرمندی عالی همانطور که خودش می‌خواست، نشد اما با این حال کار او به عنوان بخشی از معیارهای هنر و طراحی هلند شناخته شد.

دیک برونا تا سن ۸۴ سالگی که دچار سکته مغزی شد، ۶ روز در هفته به کار خود ادامه می‌داد. او هر صبح ساعت ۶ از خواب بیدار می‌شد و با دوچرخه به محل کار می‌رفت. پیش از ساعت ۸ در استودیوی خود حاضر و هنگام ظهر و برای خوردن نهار در خانه در کنار همسرش بود. او در سال ۲۰۱۱ از کار بازنشسته شد.

آگنس فوکت، متخصص کتاب‌های کودکان در بنیاد ادبیات هلند درباره‌ی برونا گفته است: «او هیچگاه انتظار نداشت که کتاب‌های کودک‌اش از لحاظ تجاری به موفقیت دست یابند با این حال حتی پس از اینکه آثارش به شهرتی در سراسر جهان رسیدند، او اجازه نداد زندگی‌اش تا حد زیادی تغییر کند. همیشه در هلند، هر کس برونا را به عنوان شخصی عالی دوست داشته است. او بسیار فروتن و مهربان بود و زندگی ساده‌ای داشت اگرچه بسیار ثروتمند بود.»

آثار برونا به بیش از ۵۰ زبان در ۸۵ کشور ترجمه شده است و محصولات و تولیداتی در پیوند با Miffy به شکل یک صنعت به وجود آمده و در قالب فیلم، برنامه‌ی تلویزیونی، اسباب‌بازی و سایر محصولاتی شبیه به این شخصیت در سراسر جهان فروخته شده است.

آگنس فوکت، همچنین درباره‌ی دیک برونا گفته است: «بعد از آنه فرانک، دیک برونا تنها نویسنده‌ی هلندی است که آثار او به بیشترین تعداد زبان‌های دنیا ترجمه شده است و به این مفهوم، او نه فقط به عنوان یکی از مهم‌ترین تصویرگران بلکه یکی از مهم‌ترین نویسندگانی است که هلند تا کنون داشته است.»

دیک برونا در بیش از ۶ دهه، تعداد ۱۲۴ کتاب برای کودکان نوشته و تصویرگری کرده است. نخستین کتاب او «سیب» بود که در سال ۱۹۵۳ منتشر شد؛ کتابی که داستان زندگی را از زاویه دید یک سیب تعریف می‌کند و هیچگاه چاپ آن متوقف نشده است.

با این حال، هیچ یک از شخصیت‌هایی که او خلق کرده است به اندازه‌ی می‌فی، این خرگوش کوچک شاد، مشهور نشده است.  شخصیتی که از لحظه‌های کوچک شادی که در ماجراهای کوچک برایش رخ می‌دهد، لذت می‌برد؛ سفر با خانواده‌اش به باغ‌وحش، بازی با توپی درخشان به همراه دوستانش، دیدن مزرعه یا موزه یا جشن گرفتن روز تولدش. این شخصیت حتی از خالق خود نیز بیشتر در جهان شهرت دارد.

برونا شخصیت می‌فی را از خرگوشی الهام گرفت که در هنگام سفر به حومه‌ی شهر او را در حال دویدن در جنگل دیده بود. برونا این خرگوش در دومین کتاب خود معرفی کرد و او را با کوتاه کردن واژه‌ی «konijntje» به معنای خرگوش در زبان هلندی، «Nijntje» نامید. این کتاب در سال ۱۹۵۵ در قطعی کوچک منتشر شد. برونا بیش از ۳۰ کتاب دیگر درباره‌ی می‌فی نوشت.

مدیرعامل انتشاراتی که مجموعه کتاب‌های ‌«می‌فی» برونا را منتشر کرد درباره‌ی این کتاب‌ها گفته است: «زمانی که برونا آغاز به نوشتن این کتاب‌ها کرد، کتاب‌هایی در قطع بزرگ با تعداد زیادی تصویر برای کودکان، معمول بود. همچنین کتاب‌ها به مراتب شلوغ‌تر و پیچیده‌تر بودند؛ کتاب‌هایی که بیشتر از نقطه‌نظر والدین جالب بودند. آقای برونا بر سادگی کتاب‌ها اصرار ورزیدند؛ تنها تعدادی تصویر به همراه متن‌هایی کوتاه؛ به همان خوبی که در قطع کوچک آن انجام شد.»

همچنین دیک برونا درباره‌ی آثارش گفته بود: «من گاهی ساعت‌های طولانی صرف می‌کنم تا نقاشی‌هایم را تا جایی که ممکن است ساده کنم. بسیاری از جزئیات را پاک می‌کنم و فضاهای بسیاری را برای تصور کودکان باقی می‌گذارم.»

از دیک برونا در ایران نیز آثاری ترجمه شده است. که از جمله آن‌ها می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد:

برگردان:
فاطمه بدری
Submitted by editor71 on