شاهده سعیدی مترجم ادبیات کودکان درگذشت

شاهده سعیدی مترجم و ویراستار ادبیات کودکان در سن ۶۵ سالگی درگذشت.

شاهده سعیدی، از داوطلبان فعال انجمن حامى و عضو شورای کتاب کودک، امروز یکشنبه ۱۱ تیرماه ۱۳۹۶ چشم از جهان فروبست.

شاهده سعیدی در سال ۱۳۳۱ متولد شد و دانش آموخته رشته فیزیک از دانشگاه تهران بود. او به مدت ۲۰ سال در شبکه ۲ سیما به عنوان تهیه‌کننده برنامه‌های کودک و آموزشی فعالیت داشت. شاهده سعیدی در میانه سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ در گروه‌های بررسی شورای کتاب کودک فعالیت داشت و همچنین در بخش کتابخانه‌های روستایی كانون توسعه فرهنگی كودكان و در بخش انتخاب کتاب و آموزش کتابداران کتابخانه‌های روستایی حامی نیز به صورت داوطلبانه همکاری می‌کرد.

آثار شاهده سعیدی در زمینه ترجمه

از شاهده سعیدی چندین مقاله در حوزه ادبیات کودکان بر جای مانده است. از آثار او در زمینه ترجمه برای مخاطبان بزرگسال می‌توان به ترجمه مقاله «زندگینامه علمی دانشوران» به سرپرستی زنده‌یاد احمد بیرشک و کتاب علمی «پرسش‌ها و مسايل بنيادی فيزيک و هوش هیجانی» اشاره کرد. نخستين كتابی که او برای مخاطبان کودک ترجمه كرد، كتابی علمی با عنوان «۱۰۱ آزمايش لذت‌بخش فيزيک» بود که با همكاری طاهره رستگار به چاپ رسید. کتاب‌هایی چون «انرژی» از سوی انتشارات مدرسه، ترجمه کتاب «انرژی هسته‌ای» از سوی انتشارات فاطمی، ترجمه کتاب «مغناطیس» و همکاری در ترجمه دایره‌المعارف «کلید دانش» از سوی انتشارات طلایی، از دیگر آثار او در زمینه ادبیات غیرداستانی برای مخاطبان کودک و نوجوان محسوب می‌شود.

از آثار او در زمینه ترجمه ادبیات داستانی برای مخاطبان کودک و نوجوان نیز می‌توان از کتاب‌هایی همچون «پايين به سوی زمين» از سوی نشر چشمه، «باد در ميان شاخه های بيد» از سوی نشر چشمه، «هابيت» نوشته جی.آر.آر.تالكين از سوی نشر چشمه و ... نام برد.

مراسم خاکسپاری شاهده سعیدی، روز دوشنبه ۱۲ تیرماه ۱۳۹۶ ساعت ۹ صبح از سوی بیمارستان دی واقع در تهران، خیابان ولیعصر، نبش خیابان شهید عباسپور خواهد بود.

 

شاهده سعیدی

 

کلیدواژه:
Submitted by editor71 on