من شگفت انگیزترین جانور دریا هستم!

عنوان لاتین
The most amazing creature in the sea

« من شگفت‌انگیزترین جانور دریا هستم » کتابی درباره‌ی جانوران جالب و عجیب اقیانوس‌ها و دریاهاست. هر جانور در کنار تصویر گیرا و زیبایش خود را در پاراگرافی کوتاه معرفی می‌کند و خود را شگفت‌انگیزترین موجود دریا می‌نامد. در انتها انتخاب با مخاطب است که کدام موجود را شگفت‌انگیزترین جانور دریا بداند.

کدام موجود شگفت‌انگیزترین جانور دریاست؟ آن جانوری که کشنده‌ترین سم را دارد، یا آن‌که بیشتر از بقیه می‌تواند در عمق دریا فرود رود یا همان که خون‌اش آبی رنگ است یا آن یکی که می‌تواند چشم‌هایش را بچرخاند؟ یا استاد تغییر چهره یا آن یکی که بهترین نور را تولید می‌کند یا آن یکی که سیصد میلیون تخم در بدن‌اش دارد؟

کتاب « من شگفت‌انگیزترین جانور دریا هستم! » عروس دریایی جعبه‌ای، لاک‌پشت لاک چرمی، ماهی مرکب جهنمی، ماهی چشم بشکه‌ای، قلابچه ماهی، بی‌فک ماهی، خورشید ماهی اقیانوسی، کوسه نهنگ، نهنگ آبی، اژدهای دریایی برگدار و گرگ ماهی اطلسی را به عنوان شگفت‌انگیزترین جانوران دریا معرفی می‌کند.

تصاویر کتاب نقاشی‌هایی واقع‌گرا هستند که تصویرگر در خلق آن‌ها به خوبی به جزییات توجه کرده است. تصاویر با روش تمپرا، آبرنگ و مداد رنگی نقاشی شده‌اند و سایه‌ای سبز و قهوه‌ای روی تصاویر به‌خوبی فضای اسرارآمیز عمق دریاها را تداعی می‌کند. متن همراه تصاویر نیز کوتاه و روشن است و به خوبی نکات جالب مربوط به هر جانور را بیان می‌کند. ترجمه روان است، اما تعدادی از واژه‌ها و عبارات علمی به درستی معنا نشده است. به عنوان مثال خارهای دهانی داخل دهان لاک‌پشت پشت چرمی به اشتباه «مهره‌های گلو» ترجمه شده است.

درباره نویسنده کتاب «من شگفت‌انگیزترین جانور دریا هستم!»

«برندا زی. گایبرسون» نویسنده‌ی کتاب « من شگفت‌انگیزترین جانور دریا هستم! » فکر نمی‌کرده است روزی نویسنده‌ی کتاب‌های کودک و نوجوان شود. او در رویاهای کودکی‌اش خود را یک کاشف جنگل می‌دیده است. گایبرسون از دانشگاه واشنگتن با مدرک زبان و هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل می‌شود و پس از ورود پسرش به دبستان به فکر نوشتن کتاب برای کودکان می‌افتد. کتاب‌هایی که مانند سفری به طبیعت هستند و نویسنده به خوبی درباره‌ی موضوعات آن‌ها پژوهش کرده است. آثاری که بالاخره به نوعی او را به آرزوی کودکی‌اش رسانده‌اند.

«گنادی اسپیرین» نقاش و تصویرگری اهل روسیه و ساکن آمریکا است. او با روش منحصربه فردی که در نقاشی‌های آبرنگ خود به کار می‌برد شناخته شده است. اسپیرین تا کنون بیش از ۴۰ کتاب کودک را تصویرگری و برای ۵ کتاب خود از انجمن تصویرگران نیویورک مدال طلا دریافت کرده است. کتاب « من شگفت‌انگیزترین جانور دریا هستم! » چهارمین همکاری اسپیرین با گایبرسون است.

کتاب برای بلندخوانی است. پس از بلندخوانی می‌توانید از کودکان بخواهید درباره‌ی هر جانوری که دوست دارند پژوهش کنند و اطلاعات بیشتری به دست بیاورند. همچنین الگوی کتاب برای ساخت کتاب‌های کلاسی مناسب است. می‌توانید با پژوهش درباره‌ی جانوران دریایی دیگر صفحات همین کتاب را افزایش دهید و یا کتاب‌هایی مشابه درباره‌ی پدیده‌های شگفت‌انگیز طبیعی دیگر درست کنید.

 

برگردان
شبنم حیدری پور
تصویرگر
Gennady Spirin, گنادی اسپیرین
تهیه کننده
صفورا زواران حسینی
سال نشر
چاپ اول ۱۳۹۶
ناشر
نویسنده
Brenda Z Guiberson, برندا زی. گایبرسون
ویراستار
سارا مطلوب
Submitted by editor3 on