میراثک، عروسکی برای معرفی میراث فرهنگی و تاریخی ایران به کودکان

عروسک «میراثک» نام نخستین شخصیت عروسکی ایرانی در حوزه معرفی میراث فرهنگی و تاریخی ایران است که توسط «کانون پژوهان کوچک» معرفی شده است.

«کانون میراث پژوهان کوچک» حدود یکسال و نیم است که در حوزه آموزش میراث فرهنگی به کودکان فعالیت می‌کند. ایده شخصیت عروسکی «میراثک» را سمانه آقایی آبچوئیه، ارائه کرده است.

سمانه آقایی درباره «میراثک» می‌گوید: «در دنیا چندین شخصیت مثل پاتریمونیتو، دوکوموداکی و ‌اولی‌ هستند که در حوزه آموزش و معرفی میراث فرهنگی به کودکان فعالیت می‌کنند. در این میان ما خواستیم تا برای کودکان ایران زمین هم شخصیتی مشابه خلق کنیم تا کودکان و نوجوانان ایران را در مرحله نخست با آثار تاریخی، مشاغل و ناهنجاری‌های حوزه میراث فرهنگی ایران آشنا کند و در آینده به آثار حوزه ایران فرهنگی و بعدا به آثار منطقه خاورمیانه بپردازد.

در برنامه‌ریزی که برای شخصیت میراثک صورت گرفته قرار است این عروسک در مراکز فرهنگی مانند موزه‌ها، مدارس، مهدهای کودک و مراکز فرهنگی برنامه اجرا کند. در حقیقت میراثک، می‌خواهد با کمک این عروسک پنجره‌ای نو برای آشنایی کودکان با میراث فرهنگی ایران باز کند.

این عروسک به شکل دست راست است. پنج انگشت میراثک، نماد پنج قاره‌ جهان هستند که با رنگ‌های مختلف نشان داده شده‌اند. صورت میراثک به شکل قلب طراحی شده تا نشانی از عشق و مهربانی و پیام‌آور صلح و دوستی کودکان ایرانی برای همه دنیا باشد.

انتخاب فرم دست علاوه بر اینکه به گونه‌ای یادآور گروه ما است اشاره‌ای شاید به مفهوم این شعر عباس یمینی شریف هم دارد:

دست در دست هم دهیم به مهر              میهن خویش را کنیم آباد

یار و غم‌خوار همدگر باشیم                  تا بمانیم خرم و آزاد»

یادآوری می‌شود عروسک «میراثک» در هفته ملی کودک در میدان تاریخی نقش جهان شهر اصفهان به کودکان و نوجوانان ایرانی معرفی شد.  

عروسک میراثک

 

عروسک میراثک

 

نویسنده
گروه خبر کتابک
کلیدواژه:
Submitted by editor3 on