کتابخانه سیار رفتگران آنکارا برای مدارس دورافتاده

رفتگران آنکارا ترکیه یک ماشین جمع‌آوری زباله‌ را به کتابخانه سیار منحصر به فردی تبدیل کرده‌اند تا کودکان را به خواندن کتاب علاقه‌مند کنند.

این کتابخانه سیار، ماشین جمع‌آوری زباله‌ای است که به کتابخانه تبدیل شده است و از روزهای آخر نوامبر به مدارس دورافتاده استان آنکارا خدمات ارائه خواهد کرد.

کتابخانه سیار رفتگران آنکارا

این طرح در ادامه پویش جمع‌آوری کتاب از میان زباله اجرا می‌شود. زمستان سال گذشته رفتگران آنکارا تصمیم گرفتند که کتاب‌هایی را که مردم دور می‌ریزند برای همکاران و خانواده‌هایشان جمع کنند. هم اکنون با گذشت یک سال آن‌ها موفق شده‌اند ۹۰۰۰ جلد کتاب جمع‌آوری کنند و به گروه بزرگی خدمات ارائه دهند. بخشی از این مجموعه نیز شامل کتاب‌های اهدایی است که نشان می‌دهد افراد بیشتری به این پویش علاقمند شده‌اند. این کتاب‌ها در محلی که قبلا کارخانه آجرسازی بوده و اکنون تبدیل به کتابخانه شده است نگه‌داری می‌شوند و هر روز ده‌ها نفر برای امانت گرفتن کتاب به آنجا مراجعه می‌کنند.

کتابخانه سیار رفتگران آنکارا

 

در حال حاضر کتابخانه سیار با ۲۰۰۰ کتاب مجهز شده است که در ماه‌های آینده ۱۰۰۰ کتاب دیگر به این مجموعه اضافه خواهد شد. در قسمت بالای این کتابخانه سیار محلی برای خواندن و صحبت کردن کودکان طراحی شده است. بیشتر کتاب‌های این کتابخانه برای کودکان ۶ تا ۱۰ سال مناسب است اما برای کودکان بزرگتر هم کتاب‌هایی از ادبیات کلاسیک دنیا و رمان دارد. گردانندگان این کتابخانه امیدوار هستند که کودکان از خواندن این کتاب‌ها لذت ببرند و به خواندن علاقمند شوند. مدیر طرح می‌گوید: «از حالا از بعضی از مدارس پیغام داریم‌ که منتظر آمدن کتابخانه سیار به مدرسه‌شان هستند.»

آنکارا بزرگترین استان کشور ترکیه با ۵٫۵ میلیون جمعیت است ولی همه مدرسه‌های این استان بزرگ کتابخانه ندارند یا کتابخانه‌ای عمومی نزدیک آن‌ها وجود ندارد تا کودکان از آن بهره‌مند شوند. شهرداری امیدوار است که این برنامه کودکانی را که بیشتر به بازی‌های کامپیوتری علاقه‌مند هستند به کتاب خواندن تشویق کند و سبب شود که کودکان دنیای جادویی کتاب‌ها را کشف کنند.

 

 

نویسنده
شبنم عیوضی
Submitted by editor3 on