کودکان کوره‌پزخانه‌های جنوب تهران با بسته‌های کتاب‌ بدرقه شدند

با نزدیک شدن تابستان به روزهای پایانی، کودکان کارگران فصلی کوره‌پزخانه‌های جنوب تهران با خاطره‌ها و تجربه‌های شیرینی از نشست‌های کتابخوانی و بسته‌‌های کتاب‌ اهدایی از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، بدرقه شدند.

کودکان کارگران فصلی کوره‌پزخانه‌های جنوب تهران ، تابستان امسال برای دومین سال پیاپی، کتابخوانی گروهی را به همت مربیان خانه حمایتی آموزشی محمودآباد زیر نظر کارشناسان «با من بخوان» تجربه کردند. درپایان، آن‌ها که در این مدت طعم شیرین ادبیات را چشیده و از انجام فعالیت‌های در پیوند با کتابخوانی لذت برده بودند، بسته کتاب‌هایی را با خود به شهر و دیارشان به سوغات بردند.

 

کوره‌پزخانه‌های جنوب تهران

 

کوره پزخانه های جنوب تهران

 

امسال برنامه کتابخوانی در چارچوب «با من بخوان» در ۴ کوره‌پزخانه عارف، صداقت، قمر و جمعه‌پور با حضور ۱۰ مربی از خانه حمایتی آموزشی محمودآباد اجرا شد و نزدیک به ۹۰ کودک از خانواده‌های کارگران فصلی کوره‌پزخانه‌ها، در هفته، یک تا دو روز، نشست بلندخوانی کتاب‌های باکیفیت را تجربه کردند.

سهیم شدن کودکان و حتی بزرگسالان در لذت کتابخوانی

فرشته دباغ، از آموزشگران و کارشناسان برنامه «با من بخوان» و مسئول آموزشی خانه حمایتی آموزشی محمودآباد در گفت‌وگو با سایت کتابک از چگونگی اجرای برنامه «با من بخوان» در کوره‌پزخانه‌های جنوب تهران گفت:

«تابستان سال گذشته، کودکان برای حضور در برنامه کتابخوانی، یک روز در هفته از کوره‌پزخانه به مرکز حمایتی آموزشی محمودآباد می‌آمدند. حضور کودکان در مرکز برای آنان مشکلاتی را به همراه داشت چراکه به سبب دوری راه و رفت‌وآمد دشوار و همچنین کار کردن برخی از کودکان در داخل کوره‌پزخانه به همراه بزرگسالان، تعداد زیادی از آنان نمی‌توانستند در این نشست‌ها شرکت کنند. بنابراین امسال با هدف بهره‌مند شدن تمامی کودکان کوره‌پزخانه‌ها از این برنامه، مربیان خانه حمایتی با کوله‌های کتاب بر دوش به کوره‌پزخانه‌ها رفتند تا همه کودکان و حتی بزرگسالان را در لذت کتابخوانی سهیم کنند.»

ایجاد عشق و علاقه به کتاب در کودکان کوره‌پزخانه‌های جنوب تهران

او همچنین درباره استقبال کودکان از این برنامه گفت:

«استقبال کودکان از کتابخوانی ما را شگفت‌زده کرد. بچه‌ها بسیار آگاه بودند. آن‌ها کتاب‌ها را دوست داشتند و به خوبی داستان‌ها را درک می‌کردند. پایان هر داستان، نظر می‌دادند و تجربه‌های خود را بیان می‌کردند. ما با آن‌ها هم بازی ‌کردیم و هم کتاب ‌خواندیم. هر بار که جلسه تمام می‌شد، آن‌ها اصرار می کردند تا فردا هم برویم و برایشان کتاب بخوانیم.

یکی از رفتارهای جالبی که از آن‌ها دیدم و توجه‌ام را جلب کرد، روز اهدای بسته‌های کتاب بود. هنگامی که کتاب‌ها را به آنان اهدا ‌کردیم، تک ‌تک می‌‌آمدند و از ما تشکر ‌می‌کردند؛ بدون اینکه کسی این رفتار را به آنان یادآور شود. بچه‌ها خیلی خوشحال بودند. داخل کیسه‌های کتاب سرک می‌کشیدند و پیوسته  قدردانی می‌کردند. احساس می‌کنم ما به هدف اصلی‌مان دست یافته‌ایم: ایجاد عشق و علاقه به کتاب در آن‌ها. اکنون پس از سه ماه اجرای  برنامه، کودکانی داریم که لذت کتابخوانی را تجربه کرده‌اند و دوستدار کتاب شده‌اند.»

کارگران فصلی کوره‌پزخانه‌های جنوب تهران هر سال تابستان برای سه ماه از روستاهای دوردست به این منطقه کوچ می‌کنند و به کار در کوره‌پزخانه‌ها می‌پردازند. این کارگران را مهاجران ایرانی و غیر ایرانی تشکیل می‌دهند.

خانه فرهنگ محمودآباد از بهمن ماه ۱۳۹۳ به برنامه «با من بخوان» پیوسته است و کتابخانه کودک‌محور خانه‌ی فرهنگ محمودآباد، با پشتیبانی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و یکی از نیکوکاران دوستدار کودک، از تیرماه ۱۳۹۴ در چارچوب برنامه «با من بخوان» گشایش یافت.این کتابخانه ۱۵۶ عضو دارد و کار خدمات‌رسانی به کودکان و نوجوانان محله و خانواده‌های کارگری کوره‌پزخانه‌های محمودآباد را انجام می دهد.

«با من بخوان» برنامه‌ای برای ترویج کتاب‌خوانی با کودکان خانواده‌های کم‌درآمد، کودکان محروم و کودکان در بحران است. این برنامه بر پایه رساندن کتاب‌های مناسب و با کیفیت به دست این گروه از کودکان و نوجوانان، که در وضعیت معمول زندگی به کتاب‌های با کیفیت دسترسی ندارند، استوار است. موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان می‌کوشد در قالب برنامه «با من بخوان» به جامعه‌ای دست یابد که در آن فرهنگ و هنر برترین ارزش‌ها شمرده می‌شوند. از این رو این برنامه گامی است در کنار گام های دیگر تا با کتابخوانی و اندیشه‌ورزی،‌ جامعه‌ای خلاق و شکوفا، سازنده و آفرینشگر و به دور از خشونت ساخته شود. جامعه‌ای که کودکان و نوجوانان، ارزش‌های انسانی و اخلاقی را از راه دانش‌اندوزی و فرهنگ و ادب بیاموزند و در وجود خود بارور و شکوفا سازند.

 

کلیدواژه:
Submitted by editor71 on