گردهم‌آیی نامزدان ایرانی و سازمان‌های نامزدکننده جایزه جهانی آسترید لیندگرن

اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گردهم‌آیی نامزدان ایرانی جایزه جهانی آسترید لیندگرن را برگزار می‌کند. در این گردهم‌آیی که روز یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶ برگزار می‌شود هوشنگ مرادی کرمانی، علی اصغر سیدآبادی، فرهاد حسن زاده، جمشید خانیان و نماینده برنامه «با من بخوان» حضور خواهند داشت.

در نشست گردهم‌آیی نامزدان ایرانی جایزه جهانی آسترید لیندگرن، نمایندگان سازمان‌های نامزدکننده ایران هم حضور خواهند داشت. فریدون عموزاده خلیلی نماینده انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، فاطمه گوهریان نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شهلا افتخاری نماینده شورای کتاب کودک و هورزاد عطاری نماینده موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و نماینده برنامه با من بخوان در گردهم‌آیی نامزدان ایرانی جایزه جهانی آسترید لیندگرن شرکت دارند.  

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان از سال ٢٠٠۷ از سازمان‌های واجد شرایط معرفی نامزدهای جایزه آسترید لیندگرن است. این موسسه سال‌ها (٢٠٠۷ و ۲۰۰۸، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴) توران ميرهادى را به عنوان شخصیتی اثرگذار در رشد ادبیات کودکان و ترویج کتابخوانی نامزد دریافت این جایزه به هيئت داوران معرفى کرد. شوراى کتاب کودک، کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان دیگر سازمان‌های ایرانی هستند که می‌توانند نامزدهای خود را برای این جایزه جهانی معرفی کنند.

جایزه یادبود آسترید لیندگرن، یک جایزه ادبی است که در بزرگداشت نام و یاد آسترید لیندگرن و با هدف ترویج ادبیات ناب کودکان و نوجوانان جهان، از سال ۲۰۰۲ از سوی دولت سوئد اهدا می‌شود.
آسترید لیندگرن نامدارترین نویسنده سوئد و تأثیرگذارترین نویسنده در ادبیات کودکان به شمار می‌رود. کتاب «پی پی جوراب بلند» او تأثیری جدی بر ادبیات کودکان به جا گذاشت و مدال جایزه هانس کریستین اندرسن را در آغاز حرفه نویسندگی‌اش برای او به ارمغان آورد. لیندگرن همچنین سهمی اساسی در وضع قوانینی در زمینه حقوق کودکان و جانوران، جنگ و سیاست عدم خشونت، و مسائل فرهنگی متفاوت داشت.
جایزه جهانی آسترید لیندگرن نه تنها به نویسندگان و تصویرگران، بلکه به قصه‌گویان، مروجان و نهادهای حوزه ادبیات کودکان و ترویج کتابخوانی نیز اهدا می‌شود. آثار این هنرمندان باید دارای کیفیت بالای هنری و ارزش‌های انسانی‌ای باشند که آسترید لیندگرن به آن‌ها باور داشت.

مکان برگزاری گردهم‌آیی نامزدان ایرانی جایزه جهانی آسترید لیندگرن: اتوبان حقانی بلوار کتابخانه ملی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اندیشگاه فرهنگی

نویسنده
شبنم عیوضی
Submitted by editor3 on