یک موجود خیلی عجیب

عنوان لاتین
A very strange creature

جانوران «یک موجود خیلی عجیب» را در جنگل پیدا می‌کنند که در انتها می‌فهمند یک نوزاد انسان است. بچه گریه می‌کند و جانوران نمی‌دانند با او چه کنند و هرکدام از ظن خود با او یار می‌شوند! ‌تا این‌که مادر نوزاد سر می‌رسد و او را آرام می‌کند.

میمون در جنگل موجود عجیبی را درون سبد پیدا می‌کند. او نزد جانوران دیگر می‌رود. هیچ یک او را نمی‌شناسند. موجود عجیب که نوزاد انسان است، با دیدن جانوران گریه سر می‌دهد. جانوران کارهای مختلفی انجام می‌دهند تا بتوانند با نوزاد ارتباط بگیرند و نام او را بفهمند، اما موفق نمی‌شوند. با صدای گریه، مادر خود را به او می‌رساند و در آغوشش می‌گیرد؛ و نوزاد آرام می‌گیرد.

ایجاد کنجکاوی در کودکان، پرسش‌گری و آشنایی با ویژگی‌های جانوران از نکته‌های مثبت کتاب است. این کتاب هم‌چنین به احساس امنیتی اشاره می‌کند که کودک در حضور مادر احساس می‌کند. هر جانوری از دید خودش و با ویژگی‌های خودش بچه را می‌سنجد که قدرت تحلیل کودک برای درک تفاوت‌ها را بالا می‌برد. تصویرهای این کتاب دل‌نشین و لطیف است. وضوح تصویرها با جزئیات به اندازه، برای ارتباط‌گیری کودک با نقش‌ها تاثیر به‌سزایی دارد.

«روندا آرمتیج» نویسنده کتاب «یک موجود خیلی عجیب»، اهل نیوزلند است. او با نخستین کتابش به محبوبیت بسیاری رسید. بیشتر کتاب‌هایش را نیز همسرش تصویرگری کرده است. او چندین سال معلم دبستان بود. او یک مشاور آموزش‌دیده در خانواده‌درمانی است. «آرمتیج» کتاب‌های بسیاری نگاشته که شهرت بسیاری نیز دارند، مانند نگهبان فانوس دریایی.

تصویرگر کتاب، «لاین مارلو»، تاریخ هنر خوانده و پیش از تحصیل در رشته تصویرگری در کتابخانه کار کرده است. او از پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و بافندگی لذت می‌برد. او جایزه‌های بسیاری دریافت کرده و کتاب‌هایش در سراسر جهان فروخته شده است. «مارلو» در سایت شخصی‌اش می‌گوید: «من عاشق روش ساده‌ای هستم که واژه‌ها و تصویرها می‌توانند برای انتقال احساسات کاملا پیچیده با هم کار کنند.»

«آتوسا صالحی» شاعر، نویسنده و مترجم است. عشق صالحی به نوشتن از قصه‌گویی‌های مادر و مادربزرگش برای او  در کودکی شکل گرفته است. او در مجله‌های گوناگونی کار کرده و داوری جشنواه‌های گوناگونی را نیز به عهده داشته است. وی جایزه‌های بسیاری را نیز دریافت کرده از جمله جایزه پروین اعتصامی، جایزه بانوی فرهنگ، تندیس جعفر پایور برای بهترین بازآفرینی و غیره.

گزیده‌هایی از کتاب

شیر تا آن را دید، گفت: «چه‌قدر ریزه‌میزه و بامزّه است. نه پشم دارد و نه یال. راستی، توی زمستان چه‌جوری خودش را گرم می‌کند؟ از سرما یخ نمی‌زند؟ ...»

برگردان
آتوسا صالحی
تصویرگر
تصویرگر
Layn Marlow, لاین مارلو
سال نشر
1397
نویسنده
Ronda Armitage , روندا آرمیتیج
ویراستار
شراره وظیفه‌شناس
Submitted by editor3 on