کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

کتاب تصویری «واقعاً جدی جدی!» درباره‌ی رابطه‌ی پدربزرگ با نوه‌‌اش چارلی است. 
چهارشنبه, ۱۵ فروردین
آموزش و پرورشی کارا و ثمربخش است که ضعف‌ها را تبدیل به توانایی و توانایی‌ها را برای خلق دنیای بهتر برای همه‌ی انسان‌ها چند برابر کند. در کتاب «بیش‌تر از بازی»، روش‌ها، فعالیت‌ها، ابزار و فضاهای پیشنهادی با توجه به علاقه‌های گوناگون کودکان طراحی شده است، آن‌گونه که آن‌ها را با چرایی آنچه انجام می‌دهند به‌خوبی آشنا کند و به یادگیری پایدارتری برساند. فعالیت‌های پیشنهادی در کتاب «بیش‌تر از بازی»، توانمندی‌های کودکان را آشکار می‌کند.
چهارشنبه, ۱۶ آذر
کتاب «بخوان، بچرخان، ببین» داستان یک کرم ابریشم است که به دنبال غذایی برای خوردن می‌گردد. اما انگار هر چیزی که برای خوردن پیدا می‌کند، اگر جور دیگری به آن نگاه کند، چیز دیگری از آب در می‌آید.
یکشنبه, ۱۴ فروردین
کتاب «هندسه‌ی عصر حجری - خط»، از مجموعه کتاب‌ «ماجراهای نابغه عصر حجر» است. در این کتاب لئو که پسر بچه نابغه‌ عصر حجری است، به همراه گربه‌اش پالاس، ماجرای خط را در دنیای عصر حجری خود توضیح می‌‍دهد.
چهارشنبه, ۵ آبان
کتاب «عمو نوروز» درباره‌ی افسانه‌ کهن عمو نوروز است، مردی که در اول بهار برای آوردن عید، به سمت شهر حرکت می‌کند. پیرزنی که باغش خارج شهر است و عاشق عمو نوروز، هر سال روز اول بهار از خواب بیدار می‌شود و خانه و باغچه را آب و جارو می‌کند، سفره را برای پذیرایی از عمو نوروز می‌‌چیند و لباس‌های زیبا می‌پوشد. اما از خستگی خوابش می‌برد و وقتی بیدار می‌شود، می‌فهمد که عمو نوروز باز هم آمده و رفته!
یکشنبه, ۲۸ شهریور
کتاب «هر کسی کاری داره» با زبان شعر به کودکان درباره‌ شغل‌های مختلفی توضیح می‌دهد که اغلب آن‌ها را هر روز در محله‌ خود می‌توانند ببینند. شغل‌هایی مانند میوه فروش، بنا، رفتگر، قصاب و غیره.
دوشنبه, ۸ شهریور
لوته و لوییزه، دوقلوهایی هستندکه از وجود هم بی‌خبرند و در دو دنیای متفاوت زندگی می‌کنند. لوییزه همراه پدرش که رهبر ارکستر و آهنگسازی مشهور است در دنیای پرهیاهو و مجلل هنرمندان در وین به سر می‌برد و لوته با مادرش که سردبیر عکاسی یک مجله است، در مونیخ زندگی ساده‌ای دارد.
دوشنبه, ۲۵ مرداد
جانوران «یک موجود خیلی عجیب» را در جنگل پیدا می‌کنند که در انتها می‌فهمند یک نوزاد انسان است. بچه گریه می‌کند و جانوران نمی‌دانند با او چه کنند و هرکدام از ظن خود با او یار می‌شوند! ‌تا این‌که مادر نوزاد سر می‌رسد و او را آرام می‌کند.
دوشنبه, ۱۱ مرداد
«جادوگر بیکار: قصه‌هایی با سه پایان» شامل چند داستان است که برای هر کدام از آن‌ها 3 پایان نوشته است. در هر داستان نویسنده از خواننده می‌خواهد که خودش یک پایان را انتخاب کند یا پایانی تازه برای داستان‌ها بنویسد.
سه شنبه, ۱۱ خرداد
«آدم کوچولوی گرسنه» در جست‌وجوی پیدا کردن نان، برای سیر شدن، با روند درست شدن نان آشنا می‌شود. او در این مسیر می‌آموزد که با تلاش و پشت‌کار به خواسته‌هایش می‌رسد و این‌که درمی‌یابد، هرچیزی که می‌خواهد باید قیمتش را بپردازد.
شنبه, ۲۱ فروردین
«چرا به جوجه اردک کلوچه دادند؟» از مجموعه کتاب «کبوتر» داستان دلنشین کبوتری است که بر خلاف ظاهر ساده‌اش، قانع کردن‌ او اصلا کار ساده‌‍‌ای نیست و احتمالا شما را یاد پرسشگری پر سر و صدا در نزدیکیتان خواهد انداخت.
یکشنبه, ۳۰ شهریور
«کبوتر باید حمام کند!» از مجموعه کتاب «کبوتر» داستان دلنشین کبوتری است که لزوم حمام رفتن را نمی‌فهمد و ده‌ها دلیل عجیب و خنده‌دار برای حمام نرفتن دارد، داستانی آشنا برای بسیاری از پدران و مادران.
یکشنبه, ۳۰ شهریور
کتاب «اسرار درون آتش» رمانی است خیره‌کننده که رنج و شجاعت کودکان افریقایی را که قربانی جنگ و مین‌هایی هستند که چون هیولا از زمین سر بر می‌آورند به تصویر می‌کشد و الهام‌بخش صلح برای همه ما در برابر خشونت است.
چهارشنبه, ۸ آبان
کتاب «پیروزی بر شب» زندگی‌نامه لویی بریل مخترع خط بریل، رسم‌الخط ویژه نابینایان، است. لویی در کودکی در اثر سانحه‌ای ابتدا کم‌بینا و سپس نابینا می‌شود.
چهارشنبه, ۳۰ مرداد
کتاب «برده‌رقصان» روایت دوران سیاهِ نژادپرستی و برده‌داری است.
یکشنبه, ۲۷ مرداد
کتاب «غریبه و دریا» در چابهار اتفاق می‌افتد. بندری در جنوب بلوچستان. درمحمد نوجوانی تینگی (نژادی سه رگه) است که همزمان با درس خواندن‌هایش روی لنج‌های کالابر کار می‌کند.
شنبه, ۱۱ اسفند
کتاب «شکارچی کوسه ی کر» داستان اسماعیل و خانواده‌اش است که در روستای سلخ در جزیره قشم زندگی می‌کنند و شغل مردان خانواده صیادی است. کاری که گاهی خطر مرگ دارد.
چهارشنبه, ۸ اسفند
چه کسی دوست دارد به «آوازهای سیب زمینی» گوش بسپارد؟ بزرگترها گفته‌اند که سیب‌زمینی یک موجود ِبی‌مصرف و بی‌رگ است.
یکشنبه, ۲۸ بهمن
داستان کتاب «هنگام لاک پشت‌ها» در سال‌های ۳۷-۱۳۳۶، در جزیره هنگام می‌گذرد و مسایل اجتماعی و محیط‌زیستی را در کنار هم روایت می‌کند.
شنبه, ۲۷ بهمن
کتاب «به به» داستان تصویری کرمی است که گرسنه‌است؛ گرسنه‌ گرسنه. به گیلاس قرمزی می‌رسد و می‌گوید: به به چه قرمز! شروع می‌کند به خوردن و فرورفتن در گیلاس.
چهارشنبه, ۱۷ بهمن