هندسه‌ی عصر حجری - خط (مجموعه‌ کتاب ماجراهای نابغه‌ی عصر حجر)

عنوان لاتین
Stone Age Geometry- lines

کتاب «هندسه‌ی عصر حجری - خط»، از مجموعه کتاب‌ «ماجراهای نابغه عصر حجر» است. در این کتاب لئو که پسر بچه نابغه‌ عصر حجری است، به همراه گربه‌اش پالاس، ماجرای خط را در دنیای عصر حجری خود توضیح می‌‍دهد.

در این کتاب  لئو و پالاس با انجام کارهایی مانند رفتن از یک نقطه به نقطه دیگر، پیدا کردن مسیر، صف بستن، اندازه گرفتن قد (ارتفاع) جانوران مختلف، لی‌لی بازی کردن، اسکی کردن و غیره، انواع مدل‌های خط را ایجاد می‌کنند. در کنار این موارد و با استفاده از تصاویر و نقاشی‌ها، نمونه‌های مختلف خط و زاویه توضیح داده می‌شود. به‌طور مثال توضیح داده می‌شود که تاریخچه مسابقه اسب‌سواری با مانع، به مسابقه‌ای در اسکاتلند برمی‌گردد، جایی که عده‌ای قرار شد در یک خط مستقیم فاصله بین مناره کلیسای یک شهر با کلیسای شهر بعدی را بروند. بقیه مطالب کتاب شامل انواع خط، افق، بارکدها، خطوط  موازی و زاویه‌ها می‌شود که همراه تعداد زیادی مثال از طبیعت، معماری و زندگی روزمره است.

در این مجموعه کتاب‌های «هندسه‌ی عصر حجری»، لئو و پالاس با کمک یکدیگر به استفاده‌های تاریخی، فن‌آوری و طبیعی از مفاهیم هندسی می‌پردازند. موضوعات آن‌ها عبارتند از خط، کره، دایره، مثلث، مربع و مکعب. شخصیت‌های شاد و کمدی همراه با منابع اطلاعاتی و نمودارها به خوانندگان کمک می‌کنند تا مفاهیم هندسی و ریاضی را درک کنند. هر کتاب شامل فهرست مطالب، خلاصه، کلمات کلیدی و واژه‌نامه است.

«هندسه‌ی عصر حجری – دایره»، شامل اطلاعاتی در مورد حلقه‌ها، چرخ‌ها، حلزونی‌ها، مارپیچ‌ها، گره‌ها و بسیاری از مفاهیم دیگر مربوط به دایره است. برای به کار‌گیری دایره در زندگی هم مثال‌هایی دارد، از میز گرد شاه آرتور تا چرخ و فلک بزرگ لندن.

در «هندسه‌ی عصر حجری- مکعب»، مفاهیمی که به آن‌ها اشاره می‌شود عبارتند از: مربع‌ها، زاویه‌ها، شبکه‌ها، حجم‌ها، کریستال‌های سنگی مکعب شکل و غیره. علاوه‌بر مثال‌ها و جزییات فراوان، درباره تاریخچه جعبه پاندورا نیز مطالبی می‌آموزیم.

«هندسه‌ی عصر حجری – کره» شامل اطلاعاتی درباره انواع کره‌ها در ورزش، ابزار جنگی و طبیعت می‌شود. بعضی مطالبی که در این کتاب مثال زده شده است عبارتند از: حباب صابون، بذرها، طول و عرض جغرافیایی، مخروط‌ها، کروی‌ها، استوانه‌ها، فرسایش، اصطکاک، و حتی نردبان DNA ما.

«هندسه‌ی عصر حجری- مربع» به مفهمومی بیش از چهار ضلعی دارای اضلاع برابر می‌پردازد. در این کتاب شما درباره مختصات، متوازی الاضلاع، موزاییک‌ها، و هم‌چنین مربع‌های مشهور جهان مانند میدان ترفالگار لندن، و میدان تیان آن من چین مطالبی خواهیم آموخت.

«هندسه‌ی عصر حجری-  مثلث‌» از مثال‌هایی از مثلث در طبیعت و سازه‌ها استفاده می‌کند. مانند برج ایفل، ابزار مثلثی موسیقی، رمپ‌ها و اهرام. مثال‌هایی از اجسام پنج ضلعی و شش ضلعی نیز در این کتاب آورده شده است.

«فلیسا لاو» نویسنده و ناشر بین المللی کتاب‌های کودکان است. او نویسنده بیش از 175 کتاب برای کودکان است که توسط ناشران برجسته در سراسر جهان منتشر شده‌اند. او یکی از آموزگاران برجسته در مدارس بریتانیا نیز هست. وی یک کتابفروشی مخصوص کودکان در لندن تاسیس کرده است.

«جری بایلی» نویسنده و ناشر کتاب کودکان است. برخی از کتاب‌های برجسته او عبارتد از: ماه‌نوردی آرمسترانگ، سکه کوگاترا، نمودار کریستوف کلمب و پالت نقاشی لئوناردو.

گزیده‌هایی از کتاب

پالاس: خطی که در فاصله دور می‌بینیم و به نظر می‌رسد که زمین و آسمان در آن‌جا به یکدیگر می‌رسند، افق نامیده می‌شود. آیا می‌شود آن‌جا برویم و از نزدیک آن را ببینیم؟

لئو: آن‌جا خیلی خلی دور است و دورترین فاصله‌ای است که من و تو می‌بینیم. هرگز به آن‌جا نمی‌رسیم.

پالاس: چرا؟ حداقل می‌توانیم تا کنار آن درخت برویم. ار آن‌جا می‌توانیم بهتر افق را ببینیم.

لئو: پالاس، حواست را خیلی خوب جمع کن. تو هر جا که باشی، افق دورترین فاصله‌ای است که می‌بینی و در حقیقت افق جایی نیست که بشود به آن‌جا رسید.

برگردان
مجید عمیق
تصویرگر
تصویرگر
Mike Phillips, مایک فیلیپس
سال نشر
1397
نویسنده
Gerry Bailey, Felicia Law, جری بایلی, فلیسیا لاو
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
علی خاکبازان
ویراستار
Submitted by skyfa on