افزایش نابرابری در میان کودکان کشورهای ‍‍پیشرفته

یونیسف به تازگی گزارشی از وضعیت کودکان در ۴۱ کشور اتحادیه اروپا و سازمان همکاری های اقتصادی منتشر کرده است که در آن نشان می دهد که چگونه نابرابری روی کودکان در کشورهای ثروتمند با درآمد بالا تاثیر می گذارد. در این گزارش نشان داده شده است که نابرابری در میان کودکان در کشورهای پیشرفته رو به افزایش است.

 در گزارش «برابری برای کودکان اینوسنتی: نابرابری در سلامت و بهروزی کودکان در کشورهای ثروتمند» ۴۱ کشور اتحادیه اروپا و سازمان همکاری های اقتصادی بر اساس میزان رفاه رتبه بندی می کند و نشان می دهد کودکان در این رتبه بندی در رده های پایین قرار گرفته اند. این گزارش به میزان نابرابری در سطح درآمد، پیشرفت‌های تحصیلی، بهداشت و حس رضایت از زندگی پرداخته است. کشور دانمارک بالاترین رتبه را در برقرار کردن عدالت میان کودکان دارد. در ۱۹ کشور از ۴۱ کشوری که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته اند بیش از ۱۰ درصد کودکان در خانواری با درآمد پایین زندگی می کنند.

در حالی که بین سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۱۴ نابرابری و بی عدالتی در بهداشت کودکان تقریبا در میان تمام کشورها افزایش داشته است، بی عدالتی ها و نابرابری ها در فعالیت های جسمانی و رژیم غذایی در بیشتر کشورها کاهش یافته است. بی عدالتی ها و نابرابری‌ها در پیشرفت های خواندن در اکثر این کشورها کم شده است. میانگین حس رضایت از زندگی در میان کودکان که در مقیاس ۱ تا ده رتبه بندی می شود ۸ است. اما کودکانی که در پایین سطح توزیع قرار گرفته اند، از همسالان خود بسیار عقب تراند و در هر کشور، دختران سیزده و پانزده ساله به نسبت پسران حس رضایت کمتری از زندگی دارند.

گزارش اینوسنتی پیشنهادهایی را برای اقدامات دولت فراهم آورده است تا بهداشت و سلامت و رفاه کودکان را تقویت کند:

  • حمایت از سطح درآمد خانوارهای بسیار فقیر
  • بهبود پیشرفت های آموزشی کودکان مناطق محروم
  • ترویج و حمایت از سبک زندگی سالم برای همهٔ کودکان
  • جدی گرفتن بهداشت و سلامت فردی
  • برقراری برابری و عدالت در برنامه های بهداشت و سلامت کودک 

دکتر سارا کوک، مدیر دفتر پژوهش یونیسف اینوسنتی می گوید:‌ «گزارش یادآوری می کند که بهداشت و سلامتی و رفاه کودکان در هر کشوری محصول و نتیجهٔ شرایط فردی یا پیشرفت اقتصادی نیست و می توان با انتخاب های مصلحت اندیش آن ها را شکل داد.»

با افزایش درک از تاثیر بلندمدت بی عدالتی و نابرابری، بیش از پیش آشکار شده است که دولت ها باید اولویت را به افزایش بهداشت و رفاه کودکان بدهد و به آن ها فرصت بدهد تا به پتانسیل ها و توانایی های بالقوه ی خود دست یابند.

از دیگر یافته های این پژوهش به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • دو کشور ثروتمند، یعنی ژاپن و امریکا در رتبه بندی برای نابرابری و بی عدالتی در سطح درآمد در رده ی سوم قرار گرفتند.
  • فقط اسپانیا و امریکا از سال ۲۰۰۲ تاکنون در چهار شاخص سلامتی بهبود یافته اند.
  • فقط چهار کشور استونی، ایرلند، جمهوری لتونی و لهستان توانسته اند نابرابری آموزشی را مدیریت کنند و سطح استاندارد تبحر و مهارت کودکان را بالا بردند.
  • از میان ده کشوری که میزان تولد در آن ها بررسی شده است، در هفت کشور میزان حس رضایت از زندگی در میان کودکان مهاجر کاهش یافته است.
برگردان:
بهار اشراق
منبع
یونیسف
Submitted by editor3 on