جایزه یک عمر دستاورد هنری ۲۰۱۶ برای نویسنده‌ی «ببری که برای چای آمد»

بنیاد خیریه «بوک‌تراست»، جوديت كر (Judith kerr)، نويسنده‌ي كتاب‌هاي كلاسيك را برگزيده‌ي جايزه‌ي يك عمر دستاورد هنری سال ۲۰۱۶ اعلام کرد.

جودیت کر، نویسنده‌ی کتاب‌های کلاسیک مانند «ببری که برای چای آمد» که تا کنون بیش از ۳۰ عنوان کتاب منتشر کرده است، برنده‌ی جایزه‌ی یک عمر دستاورد هنری سال ۲۰۱۶ از سوی بنیاد خیریه‌ی بوک‌تراست (BookTrust) اعلام شد. اين جايزه به نويسنده يا تصويرگري اهدا می‌شود که مجموعه آثار وی، سهم برجسته و ماندگاری در ادبیات کودکان داشته و به رشد و غنای ادبیات کودکان در انگلستان کمک کرده است. هيئت داوران اين جايزه شامل كريس ريدل، سفير برجسته‌ي ادبيات كودك و شامي چاكرابارتي، فعال حقوق بشر است.

 

the tiger who came to tea

جودیت كر در سال ۱۹۲۳ در برلين به دنيا آمد. او به همراه خانواده‌اش براي فرار از نازی‌ها به انگلستان مهاجرت کرد. «ببري كه براي چای آمد»، نخستين كتاب تصويري او است که در سال ۱۹۶۸ چاپ شد و هنوز هم تجدید چاپ آن ادامه دارد. او همچنین مجموعه كتاب هفده‌جلدي «ماگ، گربه» را نوشته و تصويرگري كرده است که از اين مجموعه، كتاب «مصيبت روز كريسمس ماگ» در فهرست پرفروش‌ترين كتاب‌های کریسمس سال گذشته قرار گرفت. از دیگر آثار کر می‌توان به مجموعه‌ي سه‌گانه‌ي «به دور از زمان هيتلر» اشاره کرد که درباره‌ي فرار خانواده‌اش از نازی‌ها و مهاجرت به انگليس نگاشته است. كر در سال ۲۰۱۲ نشان لياقت «او.بي.اي» (مامور امور والای امپراتوری بریتانیا) را براي خدمت به ادبيات كودك و آشنايي با ادبيات «هولوکاست» دريافت كرد.

 

cat and tiger

كريس ريدل درباره‌ی جودیت کر مي‌گويد: «جوديت كر فوق‌العاده است، او قله‌ي دنياي كتاب‌هاي كودكان است و خصلت انسانيت در آثارش مي‌درخشد. جوديت، گنجينه‌اي ملي است.»

دایانا جرارد، مدير اجرايي بوك‌تراست نیز درباره‌ی جودیت و آثار او بر این عقیده است که: ‌«نويسندگان و تصويرگران بزرگ، كودكان را به سمت كتاب‌ها و كتاب‌ها را به سمت كودكان سوق مي‌دهند. مي‌دانيم كتاب‌ها نقطه‌ي عطفي در زندگي كودكان هستند و زندگي آن‌ها را تغيير مي‌دهند. دوست داريم آثار نويسندگاني كه چنين تاثيري را بر ادبيات كودكان می‌گذارند، ارج نهيم. جوديت يكي از این نویسندگان است. چندین نسل است که تصويرگري‌ها و داستان‌هاي تخيلي‌اش، كودكان و والدين آن‌ها را به وجد آورده و قصه‌هاي دوست‌داشتني شخصيت‌ها و موجودات داستان‌هايش بر زندگي باشكوه او سايه انداخته است: ماگ كه گربه‌اي ماجراجو و جذاب است و ببري كه هنگام عصرانه‌ي سوفي به زندگي و خانه‌هاي بسیاری از ما آمد. بسيار خوشحال و مفتخر هستيم که با اهدای این جایزه، جوديت را به پاس يك عمر کار و تلاش، ارج نهيم.»
رئیس بوك‌تراست و مايكل مورپورگو، نويسنده‌ي كودكان، این جايزه را در باغ‌وحش لندن به جودیت کر اعطا كردند. این جایزه، سال گذشته به شرلي هيوز اهدا شده بود.

 

برگردان:
بهار اشراق
کلیدواژه:
Submitted by editor71 on