دوماهنامه «عروسک سخنگو» ویژه مرداد و شهریور ۱۳۹۵ منتشر شد

شماره ۲۹۷ و ۲۹۸ دوماهنامه هنری، ادبی و فرهنگی عروسک سخنگو، ویژه مرداد و شهریور ۱۳۹۵ منتشر شد.

در سر-نوشت جدیدترین شماره این نشریه، سخنرانی مگ رزاف (Meg Rossof) نویسنده برگزیده جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۱۶ را هنگام دریافت این جایزه می‌خوانیم. «هر اتفاق بزرگی در این جهان با تخیل کودکان آغاز می‌شود» عنوان این سر-نوشت است. در بخش با یک کتاب، زری نعیمی به معرفی کتاب «فراتر از یک رویا» نوشته جف آرتس و ترجمه زهره قایینی از انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان پرداخته است. در بخشی از این معرفی می‌خوانیم:

«فراتر از یک رویا، کتاب کودک است. داستانی که مستقیم و ملموس از مرگ می‌گوید. طفره نمی‌رود. تحریف نمی‌کند. پسر کوچک راوی داستان است. هم داستان و روایت و هم تصویرها شاعرانه‌اند. نگاهش به مرگ شاعرانه است...»

در ادامه در بخش کارگاه کتاب کودک، زری نعیمی به بررسی و تحلیل کتاب‌های «حالا نه، بچه!»، «پنگوئنی که گم شده بود»، «گشت و گذار لی‌لی»، «آتلانتیس»، «جیب عجیب»، «داستان‌های آنتون»، «سرعت نور»، «ل بازیگوش»، «اتو جشن تولد می‌گیرد»، «اتو به تختخواب می‌رود»، «اتو به ساحل می‌رود»، «اتو به پیک‌نیک می‌رود»، «مامان کله دودکشی» و «هویج‌بستنی» پرداخته است.

«دیگر زیاد توی این دنیا آفتابی نمی‌شوم» عنوان خاطرات مریم گریوانی، کتابدار، کارشناس کتابداری و کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی است که خاطرات داستانی یک کتابدار روستایی به قلم او روایت شده است. در ادامه در بخش با یک آموزگار، گفت‌وگوی میثم مهرنیا با زهرا اسدی، آموزگار، نویسنده و شاعر را با عنوان «به خودتان توهین نکنید» می‌خوانیم.

در سایر بخش‌های تازه‌ترین شماره این دوماهنامه، داستان‌ها و شعرهایی از کودکان و همچنین نویسندگان بزرگسال روایت شده است که تصاویر مربوط به آن‌ها را کودکان نقاشی کرده‌اند.

عروسک سخنگو، نشریه‌ای مستقل با رویکردی هنری، ادبی و فرهنگی است که به بررسی ادبیات مدرن کودکان می‌پردازد. زهرا نعیمی، صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول این نشریه است و زری نعیمی، سردبیری عروسک سخنگو را برعهده دارد.

Submitted by editor71 on