گزارش شورای کتاب کودک از برترین‌های نشریه‌های کودکان در تیرماه ۹۵

در این گزارش با بخش های خوب شماره ۲۴ ماهنامه قلک و شماره ۵۷ ماهنامه نبات کوچولو از دید گروه بررسی نشریه‌های شورای کتاب کودک آشنا می‌شوید.

  • نشریه‌ی قلک شماره ۲۴

شعر

عنوان: چی بود؟ چی شد؟ یه پروانه
شاعر:  زهرا موسوی
تصویرگر : نیلوفر میر محمدی
عکاس: فرهاد سلیمانی

شعر «چی بود؟ چی شد؟ یه پروانه» مراحل دگردیسی کرم ابریشم، از تخم تا تبدیل آن به پروانه را با زبانی ساده و شیرین روایت می‌کند. شعر آهنگین، موزون، وجود تکرار در ترجیع‌بندها، مناسب خردسال است. تصاویر با استفاده از فن کلاژ فضای شادی به وجود آورده که شادی را به مخاطب منتقل می‌کند. بافت پس‌زمینه تصویر به زیبایی آن افزوده است.

سرگرمی

عنوان : ماهی صبحانه‌ای – میوه بستنی
نویسنده : زهرا موسوی
تصویرگر: عاطفه صفایی‌نیا
سرکلیشه : بچین و بچش

این بخش با تصویری از ماهی و بستنی کودک را به خوردن میوه و مواد غذایی سالم تشویق و با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند.

آشنایی با گیاهان
عنوان: گل شمعدانی را دوست دارم
کارشناس: مهندس کسری عسگری
نویسنده: شیدا میرزایی
عکاس : نورا خوش جام
تصویرگر: نیلوفر عباس زاده
سرکلیشه: گلک

در این شماره مجله به معرفی گل شمعدانی پرداخته است. مطلب با زبانی ساده و طنزآمیز به طور مختصر مخاطب را با خصوصیات این گل آشنا می‌کند. تصویرها واضح ، روشن و ترکیبی از عکس و کارتون است. آشنا شدن کودکان با گل‌ها و طبیعت به لطافت روحی آنان می‌افزاید. در پایان برای تقویت بخش ارتباطی، مجله کودک را تشویق می‌کند که با ارسال عکس از گل شمعدانی در مسابقه‌ای با جایزه شرکت نماید.

سرگرمی

عنوان: گبه‌ی رنگارنگ
طراح: سمیرا رستگارپور
تصویرگر: مرتضی رخصت پناه
سرکلیشه: دست بزنیم به کاری

سرگرمی با ذکر منبع و عنوان «گبه رنگارنگ»  کار جدید و هدفمندی است که مخاطب را با عشایر، صنایع‌دستی آنان و نام گبه آشنا می‌سازد. کودک نخست گبه را رنگ‌آمیزی کرده و سپس می‌تواند با استفاده از فضای مجازی با مجله ارتباط برقرار نماید.

عنوان: چگونه پروانه می‌شوم؟
تصویرگر: نیلوفر میر محمدی
عکاس: فرهاد سلیمانی

سرگرمی از کودک می‌خواهد که با دقت به شعر چی بود؟ چی شد؟ یه پروانه، داخل مجله، گوش سپارد و مراحل دگردیسی کرم ابریشم که ترتیب آن به‌هم‌ریخته با نام آن مرحله به ترتیب بیان کند. نشریه با استفاده از بازی باعث افزایش دقت مخاطب و ماندگاری روند رشد کرم ابریشم در ذهن او می‌شود. تصویر با رعایت سفیدخوانی، واضح ، گویا و بدون اشکال است.

  • نبات کوچولو شماره ۵۷    

داستان تصویری

عنوان: هاپوپو و آب‌بازی

هاپوپو هوس آب‌بازی می‌کند و می‌خواهد اوقات خوشی را با دوستش داشته باشد. هاپوپو سطل آب را بر سر دوستش خالی می‌کند و او خیس می‌شود. دوستش از این کار، ناراحت می‌شود. هاپوپو وقتی آب را بر سر خود و دوستش می‌ریزد هر دو خیس شده، خوش‌حال می‌شوند و لذت می‌برند.

نویسنده در قالب داستان تصویری به کودک می‌آموزد که برای خوش‌حالی و تفریح خودمان نباید باعث ناراحتی دیگران شویم. درحالی‌که می‌توانیم همراه هم به شادی و تفریح بپردازیم. تصاویر در کنار هم به طور منسجم مدار داستان را به پیش می‌برند.

داستان تصویری بدون کلام این فرصت را به کودک می‌دهد تا خود به قصه‌گویی بپردازد و از تصاویر ارائه شده لذت ببرد.قصه‌گویی به هوش کلامی کودک می‌افزاید.

ارتباط مخاطب با مجله

عنوان: نقاشی‌های بچه‌ها

نبات کوچولو صفحه‌ای از مجله را به ارتباط مخاطبین با نشریه اختصاص داده و دست به ابتکار جالبی زده است. چنان‌که نقاشی کودکان را با تصویرگری در این صفحه به‌هم‌آمیخته و چیدمان نقاشی‌ها به شیوه‌ای جدید ارائه شده است. کودک با مشاهده نقاشی و نام خود در نشریه خوش‌حال شده و اعتمادبه‌نفس او افزایش می‌یابد.

 

منبع
دیدگاه‌های کارشناسان:
Submitted by editor71 on