نمایش عروسکی گنبد به دوش

نمایش عروسکی گنبد به دوش به کارگردانی پوپگ عظیم پور و همراهی تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران در شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران به روی صحنه می‌رود.

با توجه به وجود ادبیات غنی در فرهنگ ایرانی می‌توان از ظرفیت‌های جشنواره‌های این چنینی بهره جست تا نسل جدید را با متون قرون گذشته اشنا کرد. یکی از نمایش‌های در خور توجه این جشنواره نمایش عروسکی گنبد به دوش است به کارگردانی پوپک عظیم پور و همراهی تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران.

 این نمایش اقتباسی آزاد از هفت پیکر نظامی استکه تلفیقی از تکنیک‌های مختلف عروسکی است. پوپک عظیم پور در این کار سعی کرده است تا باز جُست به شیوه‌های اصیل ایرانی همچون پرده خوانی و خیمه شب بازی در کنارتکنیک های مدرنی مانند انیمیشن، ویدئو گرافیک و ویدئو آرت اثری بیافریند که پیوند دهنده آثار فاخر و هنرهای اصیل با مخاطب جوان امروزی باشد.

 امروزه مواجهه نسل جوان با متون کهن کار دشواری است اما در این اثر سعی شده است با وفاداری به عناصر دراماتیک و ادبی متون کهن خوانش جدیدی از هفت پیکر ارائه گردد.

سجاد طهماسبی نویسنده نمایشِ گنبد به دوش، فانتزی زیبایی در هزار توی گنبدهای هفت پیکر نظامی خلقکرده استکه با هنرنمایی ۲۰ نفر از دانشجویان رشته نمایش عروسکی دانشگاه تهران در روز ۵ شهریور در سالن قشقایی مجموعه تاتر شهر در ساعت‌های ۳۰ : ۱۸ و ۳۰ : ۲۰  به اجرا در خواهد آمد. تولیداتی از این دست می‌تواند به حفظ میراث ادبی ایران و انتقال آن به نسل جدید کمک شایانی نماید.

 

نویسنده
لیلا کفاش زاده
Submitted by editor on