هشت راه برای آمیختن سال تحصیلی جدید با طبیعت

آموزگاران مدارس، والدین، کتابداران، آموزشگران و مربیان مراکز مختلف آموزشی و طراحان و مجریان برنامه‌های خارج از خانه، همگی می‌توانند آموزگاران طبیعت باشند.

آموزگاران طبیعت کسانی هستند که از قدرت طبیعت به عنوان محیطی برای یادگیری نه تنها دربارهٔ طبیعت، بلکه درباره‌ی موضوعات مختلف استفاده می‌کنند.

در ادامه ۸ پیشنهاد را مطالعه می‌کنید برای آن‌که سال تحصیلی جدید، طبیعت را در محیط آموزشی و کاری خود در آغوش بگیرید:

۱. کتاب‌هایی که برای ارتباط بیشتر با طبیعت الهام‌بخش هستند بخوانید. برخی کتاب‌ها کودکان را به خروج از خانه و وقت گذرانی و ماجراجویی در دل طبیعت تشویق می‌کنند. کتاب‌هایی مانند کتاب جنگل، تام سایر، خانواده‌ی من و دیگر حیوانات و غیره از جمله‌ی این کتاب‌ها هستند. برخی دیگر، کتاب‌های اطلاعاتی و غیر داستانی هستند مانند کتاب‌هایی درباره‌ی تاریخ طبیعی، زندگی جانوران و غیره. پیشنهاد می‌شود در محیط خارج از کلاس به شکل گروهی یا فردی چنین کتاب‌هایی بخوانید.

۲. دست‌کم نیم ساعت از زمان خود را بیرون از مدرسه و در یک فضای طبیعی مانند یک پارک شهری، یک باغ یا ساحل رودی در خارج از شهر بگذرانید و سپس درباره‌ی تجربه‌های خود بنویسید. این فعالیت برای والدین، آموزگاران و دیگر بزرگسالان نیز قابل اجراست، اما تجربه نشان داده است بر افراد جوان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

۳. کلاس خود را به فضای آزاد ببرید. می‌توانید موضوع درسی خود را به طبیعت اطراف خود ارتباط دهید یا تنها از محیط طبیعی بیرون از مدرسه به عنوان فضایی الهام‌بخش و مفید برای بهبود یادگیری استفاده کنید.

کلاس درس

۴. رفتار پرندگان را مطالعه کنید. همراه با کودکان به صدای پرندگان گوش دهید و آن‌ها را تقلید کنید. سعی کنید زبان پرندگان را بشناسید و معنای صداهای مختلف را کشف کنید.

۵. یک بازی جستجوگرانه راه بیندازید. شما حتما به بازی Pokémon GO برای جستجوگری و ماجراجویی نیاز ندارید. فهرستی از چیزهایی که می‌توان به دنبال آن‌ها گشت تهیه کنید و در اختیار کودکان قرار دهید. چیزهایی که برای پیدا کردن آن‌ها لازم است از حواس گوناگون خود استفاده کنند و مشاهده‌گرانی دقیق باشند؛ مانند یافتن چیزی که نرم باشد یا چیزی که بوی خوب بدهد، یا چیزی که به شکل یکی از اشکال هندسی باشد یا چیزی که صدا تولید می‌کند. به یک محیط طبیعی بروید و این بازی را اجرا کنید.

در بازی جستجوگرانه‌ی خود به موضوعات دیگری مانند جمع‌آوری بذر و کاشت آن، مشاهده‌ی شیوه‌ی لانه‌سازی جانوران، اشکال مختلف برگ‌ها و غیره نیز می‌توانید بپردازید.

کودک و طبیعت

۶. یک گروه یا باشگاه محلی برای برگزاری کلاس‌ها در دل طبیعت شکل دهید. خانواده‌ها و اولیای مدرسه با همکاری هم می‌توانند مکانی طبیعی در نزدیکی مدرسه را شناسایی و برای استفاده‌ی کودکان هماهنگی‌های لازم را با مسئولان مربوطه انجام دهند.

۷. کودکان را حداقل یک بار در سال به مدرسه‌ی طبیعت ببرید. به تدریج مدرسه‌های طبیعت بیشتری در استان‌ها و شهرهای مختلف ایران در حال تاسیس شدن هستند. اگر در نزدیکی خود مدرسه‌ی طبیعت دارید کودکان را به این مدرسه‌ها ببرید تا از فعالیت آزادانه در یک محیط طبیعی بهره ببرند. فهرست مدارس طبیعت ایران را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.

۸. درباره‌ی سودمندی‌های ارتباط آموزش و طبیعت بیشتر بیاموزید. در کشور فنلاند که طبق بررسی‌های انجام شده یکی از موفق‌ترین کشورها در زمینه‌ی یادگیری ریاضیات و علوم است، دانش‌آموزان بیشترین زمان خود را در خارج از چهار دیواری کلاس و مدرسه می‌گذرانند، چه هوا سرد باشد و چه گرم. می‌توانید کتاب «کودک و طبیعت» و مقاله‌هایی که در بخش کودک و محیط‌زیست وب‌سایت آموزک آمده است را برای آشنایی بیشتر با این موضوع مطالعه کنید.

درباره‌ی حوزه‌ی کودک و طبیعت بیشتر مطالعه کنید:

برگردان:
صفورا زواران حسینی
منبع
Ways to Jumpstart a Great School Year with a Dose of Vitamin Nعکس از سایت http://www.iranpronet.com
Submitted by editor71 on