"جنگل" راز پنجمین کارگاه محیط زیست!

پنجمین کارگاه محیط زیست، ۷ مرداد ۱۳۸۸ در خانه کتابدارکودک و نوجوان و ترویج خواندن برگزار شد.

 این کارگاه به سرپرستی "عاطفه سلیانی" در حالی برگزار شد که ۱۹ نفر در آن  شرکت داشتند، اما تنها ۶ نفر موضوع این کارگاه را از پیش می دانستند.

 آن ها موظف بودند موضوع را به شکل نمایش بی کلام (پانتومیم) اجرا کنند تا بقیه شرکت کنندگان موضوع را حدس بزنند. متاسفانه با این که پس از نمایش شرکت کنندگان، موضوع گفت و گو را تشخیص دادند، اما نمایش آن ها از مقوله ی جنگل، نادرست بود. بنابراین، تعریف درست جنگل، از روی کتاب "نابودی جنگل ها" از مجموعه "کتاب های سبز"  برای شان توضیح داده  شد.

سپس از شرکت کنندگان خواسته شد درختی را که نشانه ونماد ایران است، نقاشی کنند. چند نفری به درستی  درخت سرو را کشیدند و به روش کارگاه های پیشین، نشانه ی سبز به آن ها داده شد. آن گاه قرارشد حاضران هرچه درباره ی زیست بوم و اکو سیستم می دانند، برای دیگران شرح دهند. پس از آن،عاطفه سلیانی در زمینه ی هفت زیست  بوم عمده، که جنگل یکی از آن هاست، و اکوسیستم ها و دسته بندی های آن ها توضیح داد. سپس شرکت کنندگان، سودمندی های جنگل و کالاهایی را که از درختان جنگل ساخته می شوند، برشمردند و از پیامدهای تخریب جنگل ها برای زندگی انسان و جانوران سخن گفتند. آن ها به چهار گروه تقسیم شده بودند. دو گروه در نقش تخریب کنندگان جنگل و دو گروه در نقش دوستداران جنگل به اجرای نمایش خلاق پرداختند. البته تخریب گران خیلی فعال تر بودند و از هیچ کاری برای نابود کردن جنگل تا آستانه ی آتش سوزی در آن کوتاهی نکردند، احتمالا با وضعیت جنگل های ایران به خوبی آشنا بودند. اما این بار نمی شد به آن ها نشان سبز داد. می شد؟ برعکس، مسولان و دوستداران جنگل، خیلی کند و با تاخیر وارد عمل شدند!

سپس گرداننده کارگاه، کتاب "درخت بخشنده" اثر شل سیلورستاین را خواند.

پس از مذاکره با شرکت انتشارات فنی ایران، توافق شد از سوی این ناشر کتاب هایی که برای مطالعه ی هفتگی شرکت کنندگان در کارگاه های محیط زیست تعیین می شوند، در اختیار خانه کتابدار گذاشته شود وحاضران هر هفته با خرید کتابی که برای مطالعه تعیین می شود، آن را مطالعه کنند تا به درک بهتری از موضوعات مورد بحث برسند.

این هفته کتاب "نابودی جنگل ها" یا "سرود درخت " برای مطالعه انتخاب شد. همچنین شرکت کنندگان موظف شدند

برای هفته ی آینده برچسبی برای تبلیغ حفاظت از جنگل ها تهیه کنند وبه جلسه بیاورند.

در پایان، سایت "کتابک " به حاضران معرفی، و به هرکدام یک تقویم کتابک هدیه شد.

حاضران همچون نشست های پیش، در این نشست نیزمشارکت فعال و موثر داشتند.

Submitted by editor6 on