کودکان آمریکایی حق شکایت از عملکرد دولت در مهار کردن تغییرات اقلیمی را به دست آوردند

کودکان آمریکایی اجازه یافته‌اند از دولت در خصوص اقداماتش برای مهار کردن تغییرات اقلیمی شکایت قضایی کنند.

با وجود آن که تغییرات سیاسی رخ داده در آمریکا فعالان محیط‌زیست و طرفداران نظریه‌‎ی تغییرات اقلیمی سراسر جهان را نگران سرنوشت توافق‌های بین‌المللی در حوزه‌ی تغییرات اقلیمی کرده است، این خبر مانند نقطه‌ای روشن برای آنان بود.

سال ۲۰۱۵ طبق آمارهای موجود گرم‌ترین سال جهان به نسبت سال‌های گذشته بوده است و آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد، ۲۰۱۶ این رکورد را خواهد شکست.

اتحادیه‌ی کودکان ما (Our’s Children Trust)، گروهی متشکل از ۲۱ کودک و جوان ۹ تا ۲۰ ساله است. این گروه در چندین ایالت آمریکا دادخواستی را با این استدلال ارائه داده‌اند: «با ایجاد تغییرات اقلیمی، دولت فدرال حقوق اساسی کودکان برای زندگی، آزادی و دارایی را نقض می‌کند و در عین حال در حفاظت از منابع ضروری اعتماد عمومی شکست می‌خورد.»

تخریب محیط‌زیست و استفاده‌ی بیش از حد منابع طبیعی نه تنها کیفیت زندگی بشر در حال حاضر را متاثر می‌کند، بلکه بر کیفیت زندگی کودکان امروز در آینده و نسل‌های بعد نیز تاثیر می‌گذارد. با وجود مقاومت و تلاش نمایندگان صنایع و دولت فدرال برای رد شدن درخواست قضایی این کودکان آمریکایی، یک قاضی در ایالت اورگان این درخواست را قبول و حق شکایت کردن را به کودکان اعطا کرد.

گروه‌های طرفدار محیط‌زیست با این روش‌ها سعی می‌کنند دولت‌ها را به انجام اقدامات مهارکننده‌ی تغییرات اقلیمی مجبور نمایند. به عنوان نمونه در سال گذشته دادگاهی در هلند دولت را موظف کرد تا سال ۲۰۲۰ حجم گازهای گلخانه‌ای تولیدی هلند را به کمتر از ۲۵ درصد میزان آن در سال ۱۹۹۰ برساند. این موفقیت‌ها می‌تواند الهام‌بخش فعالان محیط‌زیست دیگر کشورها را برای یافتن راهی برای تشویق دولت‌های کشور خود به اجرای اقدامات عملی در راستای تغییرات اقلیمی باشند.

- اخبار پیشین کتابک پیرامون محیط زیست و کودکان را در آدرس زیر جست‌و جو کنید:

برگردان:
صفورا زواران حسینی
Submitted by editor71 on