۱۰ درسی که کودکان از سفر کردن می‌آموزند

عنوان لاتین:
10 Lessons Kids Learn by Traveling By Christine Johnson

به عقیده کریستین جانسون، سفرنامه نویس و بنیان‌گذار سایت mytravelingkids.com، کودکان در هر سنی می‌توانند از سفر کردن درس‌های بسیاری بیاموزند. کریستین جانسون که به سفرهای زیادی همراه با کودکان خود می‌رود و تجربه‌های بسیاری در این زمینه دارد، عاشق این است که دیگر فرهنگ‌ها را به خانواده خود نشان دهد. او همیشه در جست‌وجوی مکانی جدید برای کشف کردن است. در ادامه این مطلب کریستین جانسون به ۱۰ نکته و درسی اشاره می‌کند که سفر رفتن به کودکان می‌آموزد.

بسیاری از دوستان و اطرافیان ما که کودکانی در سنین پایین‌تر دارند، می‌گویند منتظر هستند تا کودکانشان کمی بزرگ‌تر شوند و بعد به فکر سفر رفتن با آن‌ها باشند چراکه «کودکان وقتی بزرگ‌تر شوند، بیشتر از سفر کردن استفاده خواهند کرد و لذت خواهند برد».

بله قطعا کودکان در سنین بالاتر، بسیاری از فعالیت‌هایی را که در سفر انجام می‌شود، بهتر درک خواهند کرد اما به خاطر داشته باشید حتی درباره کودکان کم سن‌وسال هم اگر شما برنامه سفرهایی را بریزید که برای سن آنان نیز مناسب باشد، سفر کردن برای آن‌ها فواید زیادی خواهد داشت؛ مانند دریافت اطلاعات از دنیای واقعی.

به عنوان کسی که در گذشته معلم بوده است، فکر می‌کنم هیچ اتفاق بدی نمی‌افتد اگر از مدرسه کودکتان یک هفته مرخصی بگیرید و به یک سفر خانوادگی بروید. در اینجا ۱۰ درسی که کودکان از سفر کردن می‌آموزند به شما می‌گویم.

۱. آن‌ها جهان را از چشم‌اندازی دیگر می‌بینند

کودکان من در شهری زندگی می‌کنند که تنوع فرهنگی چندانی ندارد. هنگامی که ما به سفر می‌رویم، آن‌ها می‌توانند فرهنگ‌های جالب بسیاری را تجربه کنند. به‌عنوان نمونه هنگامی که ما به کشور پرتغال رفتیم، در سه منطقه متفاوت (یک شهر ساحلی، یک شهر کوچک خارج از شهر و یک شهر معمولی مانند باقی شهرها) اقامت کردیم. بنابراین آن‌ها دیدند که در یک کشور چقدر آدم‌ها می‌توانند متفاوت از هم زندگی کنند. حالا دفعه بعدی که بخواهیم برویم سفر، در ذهن آن‌ها پرسش‌های بسیاری شکل می‌گیرد درباره این‌که جای بعدی چگونه خواهد بود.

سفر کردن با کودکان

۲. آن‌ها چیزهای بسیاری درباره خودشان خواهند آموخت

هنگامی که شما به سفر می‌روید، به پاسخ پرسش‌های بسیاری درباره خودتان خواهید رسید. شما ترجیح می‌دهید اطراف جایی که که برای سفر رفتن انتخاب کرده‌اید پر از آدم باشد یا در آن‌جا تنها باشید؟ آیا سفری پرماجرا دوست دارید؟ آیا دوست دارید در سفرتان پیاده‌روی و گردش، شنا، غواصی یا چتربازی را تجربه کنید؟ دوست دارید از پیش برای روزهای سفرتان برنامه‌ریزی کنید یا اینکه هنگامی که به مقصد رسیدی برنامه‌ریزی را انجام دهید. سفر کردن به شما کمک می‌کند خودتان را بهتر بشناسید. سفر خوب سفری است که باعث شود که شما با تغییرات بهتری در وجودتان به خانه بازگردید.

۳. با سفر کردن کودکان کاوشگری را می‌آموزند

من همیشه درباره مکانی که قصد سفر کردن به آن‌جا را داریم، اطلاعات لازم را جمع‌آوری می‌کنم اما باز هم هنگامی که همراه کودکانم به آن مکان سفر کردیم، اتاقمان را ترک می‌کنیم و می‌رویم بیرون تا چیزهای جدید کشف کنیم و اطرافمان را بهتر بشناسیم.

سفر رفتن با کودکان

۴. سفر کردن اعتمادبه‌نفس کودکان را می‌سازد

سفر دستاوردها و فرصت‌های کوچکی برای کودکان دارد و به کودکان کمک می‌کند خودشان و توانایی‌هایشان را باور کنند؛ مانند این‌که در رستوران می‌توانند غذایشان را خودشان سفارش دهند، خودشان از پس‌انداز یا پول توجیبی‌ای که دارند سوغاتی بخرند یا اینکه به آن‌ها اجازه می‌دهد انتخاب کنند که چه فعالیتی را برای طول روز ترجیح می‌دهند انجام دهند.

۵. کودکان در سفر به نقاط مختلف می‌فهمند که غذا فقط مرغ و گوشت و پیتزا نیست

بچه‌های من به خاطر سفرهای که می‌رویم، در زندگی‌شان بسیاری از غذاها را یک بار امتحان خواهند کرد. آن‌ها تا به حال اختاپوس، ماهی مرکب، صدف و گوشت گوزن خورده‌اند. هنگامی که به سفر می‌رویم من معمولا ماهی محلی یا غذای مخصوص آن ناحیه را سفارش می‌دهم و فرزندانم هم آن غذا را امتحان می‌کنند. گاهی پیش می‌آید که غذای محلی منطقه را دوست ندارند اما دست کم این شانس را داشته‌اند که یک بار آن را امتحان کنند.

۶. فرهنگ‌های دیگر را می‌بینند

هنگامی که به کشور پرتغال سفر کرده بودیم، زنان محلی را با دامن‌هایی سنتی دیدیم که دامن‌هایشان هفت لایه داشت. در سفر به کشور یونان، دیدیم که ماهیگیرها اختاپوس‌هایی را که صید کرده‌اند، در مقابل آفتاب آویزان می‌کنند تا خشک شوند. در جزایر تورکس و کایکوس توانستیم خانه‌هایی کوچک ببینیم که به عنوان مدرسه از آن‌ها استفاده می‌شد با کلاس‌هایی که دانش‌آموزان از پایه‌های مختلف در آن حضور داشتند. دیدن تمام این‌ها باعث شد کودکان من بفهمند چقدر هر کشور می‌تواند از دیگر کشورها متفاوت باشد. این خیلی خوب است کودکانتان ببینید مردم سنت‌هایی را ادامه می‌دهند که اجدادشان به آن‌ها پایبند بودند.

آشنایی با فرهنگ های مختلف

۷. آن‌ها همچنین درباره فرهنگ خودشان نیز بیشتر می‌آموزند

اگر خانواده شما میراثی غنی دارد، این وظیفه و مسئولیتی بر دوش شماست که آن را به کودکان خود منتقل کنید تا آنان بیاموزند. من خود در خاندانی متولد شدم که به دو زبان انگلیسی و پرتغالی صحبت می‌کردند. سفر کردن با کودکانم به من اجازه می‌دهد که به آن‌ها فرهنگ خانوادگی‌مان را از طریق زبان، غذا و آداب و رسوم نشان دهم. هنگامی که شما سفر می‌کنید می‌توانید به راحتی فرهنگی را که در آن بزرگ شده‌اید با سایر فرهنگ‌ها مقایسه کنید.

۸. آن‌ها مردمانی جذاب را ملاقات می‌کنند

مطمئن باشید به هر منطقه‌ای که سفر کنید چیزهای جذاب زیادی در آنجا خواهید یافت که سفرتان را فوق‌العاده می‌کند. در سفر شانس زیادی دارید که مسافران دیگر و مردم محلی را ملاقات کنید. سفر کردن به کودکان نشان می‌دهد که شناختن مردم و اختصاص دادن زمانی برای پرسیدن درباره ویژگی‌های منطقه‌ای که اهل آن هستند و از آنجا آمده‌اند، چقدر می‌تواند سومند باشد.

۹. آن‌ها مدتی از قلمرو گرم و راحت خودشان بیرون می‌آیند و چیزهای جدید را امتحان می‌کنند

در کودکی من کارهای ماجراجویانه خیلی جایی نداشت، برای همین خوشحال می‌شوم اگر بتوانم کارهایی هیجان‌انگیز و ماجراجویانه برای کودکانم خلق کنم. خواه این ماجراجویی شنا کردن در رودخانه با ماهی‌ها باشد خواه غواصی یا کشف یک غار تاریک باشد. ما می‌توانیم خانه گرم و نرم خودمان را رها کنیم و کارهایی را امتحان کنیم که هیچ‌گاه فکر انجام دادن آن‌ها را نکرده بودیم.

سفر با کودکان

۱۰. آن‌ها می‌آموزند آرام باشند، ارتباطشان را با گذشته و آینده قطع کنند و در لحظه زندگی کنند

هنگامی که در سفر هستیم، خوب است مدت کوتاهی تلفن همراه خود را که همیشه روشن است، خاموش کنیم و ارتباطمان را با دنیا قطع کنیم و همراه هم‌سفرهایمان در لحظه زندگی کنیم تا زمانی که به خانه بازگردیم. حتی در روزهای تعطیل هم بهتر است تلفن‌های همراه خود را خاموش کنیم تا شب که کودکانمان برای خواب به رختخواب بروند.

درباره سفر کردن با کودکان بیشتر بدانید:

برگردان:
فاطمه بدری
نویسنده
Christine Johnson
Submitted by editor71 on