مقاله های صوتی آوای کتابک

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با مقاله های صوتی آوای کتابک را مشاهده کنید.

زیر دسته بندی ها
پسر باران، که با ابرهای بهاری زاده شد، بر جنگل‌های گیلان بارید و رویید و سبز شد، اما نابهنگام، توفان مرگ درخت زندگی‌اش را شکست.
پنجشنبه, ۱۵ اسفند
باز باران با ترانه شعر کودکانه، تا مرزهای یک خاطره جمعی به مناسبت صدو‌ده‌امین زادروز گلچین گیلانی (۱۱ دی ۱۲۸۸ در سبزه میدان رشت - ۲۹ آذر ۱۳۵۱ در لندن)
چهارشنبه, ۷ اسفند
نگاهی به سه‌گانه «والد، فرزند، کتاب» و پیوند آن با پرسشگری کودکان یک کودکان خواهان کشف جهان پیرامون خود هستند، از این رو ذهنی سرشار از پرسش دارند. آن‌ها به بخشی از پرسش‌های‌شان به کمک تجربه‌های عملی مانند بازی، پاسخ می‌دهند. اما بخشی را نیز با والدین و مراقبین بزرگ‌سال خود در میان می‌گذارند. دو وجود و یا نبود «صداقت» در ارتباط‌های روزمره میان والدین و کودکان، عامل جداکننده شیوه‌های درست و نادرست در فرزندپروری به‌شمار می‌آید.
سه شنبه, ۶ اسفند
کتاب‌خوانی پدر و مادر برای نوزاد، نوپا و خردسال، تأثیر شگرفی بر میزان علاقهٔ آن‌ها به کتاب‌خوانی می‌تواند داشته باشد، و آمادگی آن‌ها را برای خواندن مستقل در آیندهٔ نزدیک افزایش دهد. در این راستا، چند راهکار ساده را پیشنهاد می‌کنیم که از همین امروز آن‌ها را می‌توانید به‌کار ببرید:
شنبه, ۲۸ دی
اگر کودکم از خوابیدن هراس دارد، واکنش من چگونه باید باشد؟ گوش کنید و درکش کنید کوشش کنید ترس کودک‌تان را درک کنید. هرگز او را مسخره نکنید، و یا ترسش را نادیده نگیرید. اطمینان‌بخشی بسیار مهم است به کودکی که ترسیده، اطمینان دهید در امان است و این واکنش را بارها و بارها تکرار کنید.
دوشنبه, ۹ دی
«پیام جنسی»، فرستادن پیام‌ها، عکس‌ها و ویدئوهای آشکار جنسی با تلفن همراه، رایانه، یا هر وسیله دیجیتال دیگر است. پیام جنسی، عکس‌ها و ویدئوهایی هستند که برهنگی یا فعّالیت‌های جنسی یا شبیه‌سازی آن‌ها را نمایش می‌دهند. این پیام‌ها دربرگیرندهٔ پیام‌های نوشتاری نیز است که در آن‌ها فعالیت‌های جنسی، پیشنهاد یا به بحث گذاشته می‌شوند.
سه شنبه, ۲۸ آبان
کتاب «فرشته پدربزرگ» داستانی معناگرا درباره مرگ و زندگی است.
سه شنبه, ۱۶ مهر
خیالی به قامت خورشید «بی تو این‌جا همه در حبس ابد تبعیدند سال‌ها، هجری و شمسی، همه بی‌خورشیدند» قیصر امین‌پور
سه شنبه, ۵ شهریور
غذا خوردن: چپ دست‌ها معمولا با دست چپ غذا می‌خورند چه برای خوردن از انگشت‌شان استفاده کنند چه از قاشق یا چنگال اما معمولاً کارد و چنگال را برعکس دست نمی‌گیرند، مگر وقتی که بخواهند غذا را با چاقو برش بزنند.
سه شنبه, ۲۲ مرداد
روایتی از آموزش کودکان: «از مکتب‌خانه تا مدرسه» ضلع شمالی موزه ایرانک، درست در مرکز تالار گنجینه، حامل روایتی زمان‌مند از روند آموزش کودکان ایران‌زمین است. برای خوانش این روایت، لاجرم باید دست به سفری پر فراز و نشیب زد و در این سفر قهرمانی با چهره‌هایی چون «میرزا حسن رشدیه» و «جبار باغچه‌بان» همگام شد. مبدأ آغازین این سفر، مکتب‌خانه است و مقصد آن، مدارس نوین هستند.
یکشنبه, ۲۰ مرداد
روایت کودکی از عهد اسطوره‌ها تا عهد قزلباش‌ها پس از گذر از دوره باستان، سوار بر مرکب زمان به سفر در ایرانک ادامه می‌دهیم. میزبان بعدی ما شاهنامه و خالقش، حکیم طوس، فردوسی بزرگ است. شاهنامه بازتاب‌دهنده فرهنگ ایران از روزگاران اسطوره‌ها و افسانه‌ها تا آستانه تاریخ است. شاهنامه در حد فاصل بین دوره باستان و آغاز تاریخ ایستاده است. یعنی درست همان جایی که در ایرانک با آن روبرو می‌شویم.
چهارشنبه, ۱۶ مرداد
کودکی در پیش از طلوع تاریخ موزه کودکی ایرانک، سرانجام پس از رخ‌نمایی‌های اندک و گهگاه در اینجا و آنجا؛ دست کم برای یک سال آتی در تالار گنجینه اسناد ملی ایران به آرامش رسید و درهای خود را به روی عموم گشود.
یکشنبه, ۱۳ مرداد
الگوی کودک‌تان باشید کودکان آن‌چه را بزرگ‌سالان انجام می‌دهند، می‌آموزند. یکی از بهترین روش‌ها برای احترام گذاشتن فرزندتان به جانوران، احترام گذاشتن شما به جانوران است. برای نمونه، به جانوران لگد نزنید و یا سر آن‌ها فریاد نکشید.
سه شنبه, ۲۸ خرداد
مدتی بود به این موضوع فکر می‌کردیم که چگونه می‌توان مفاهیم میراث فرهنگی را به کودکان آموزش داد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا برنامه جامعی بنویسیم که در آن بتوان کودکان را با مفاهیم مطرح در حوزه میراث فرهنگی آشنا کرد. در نهایت به برنامه‌ای رسیدیم که می‌تواند به صورت سالانه، ماهانه، هفتگی و یا حتی روزانه اجرایی شود، البته نحوه ارائه برنامه به میزان توانایی مربی، امکانات و فضای آموزشی بستگی دارد.
چهارشنبه, ۲۲ خرداد
همایش پرندگان کتاب تصویری است که برای مخاطبان همگانی از نوجوان تا بزرگسال نوشته شده است. همایش پرندگان برداشتی آزاد و خلاقانه از منظومه منطق الطیر عطار، شاعر ایرانی قرن ششم هجری است. عطار همان‌گونه که از نامش پیداست، آشنا به طب بوده و در نتیجه می‌توان حدس زد که در طول عمرش با تعداد بیشماری از مردم ارتباط از نزدیک داشته است.
دوشنبه, ۲ اردیبهشت
نوروز امسال برای کودکان مناطقی از ایران با غم و اندوه همراه شد. بسیاری از کودکان این مناطق وضعیتی بحرانی را در زندگی‌شان تجربه کردند؛ سیل خانه‌شان را ویران کرد و گروهی از کودکان حتی عزیزان‌شان را از دست دادند.
سه شنبه, ۲۰ فروردین
نوروز در راه است! نوروز در راه است. جشن ساده‌ای در ستایش باروری زمین!
شنبه, ۱۱ اسفند
درس‌هایی درباره نوشتن برای کودکان درباره‌ی اهمیت مطالعه‌ی تاریخ ادبیات کودکان این درس هفتم از این سلسله درس‌های نوشتن برای کودکان است و هنوز بحث‌های مقدماتی‌مان ادامه دارد و وارد عناصر داستان و ساخت‌و‌ساز آن نشده‌ایم. حقیقت اینجاست که این درس‌های اولیه و پیش‌گفتارها ضروری بود، چرا که فکر می‌کنم لازمه‌ی هر کاری جدی‌بودن است و ضرورت دارد که از همین ابتدا، مسیر راه را بشناسیم و اگر می‌خواهیم به‌شکلی جدی و حرفه‌ای وارد شاخه‌ی نوشتن برای کودکان شویم، بدانیم که با کار بسیار پیچیده، زمان‌بَر، طاقت‌فرسا و البته لذت‌بخشی روبه‌رو هستیم. در این درس هم همچنان به مقدمات و پیش‌نیازهای نوشتن برای کودکان می‌پردازیم.
سه شنبه, ۱۵ آبان
درس‌هایی درباره نوشتن برای کودکان   تصویر رویایی من از نویسنده این است: انسانی محصور در میان انبوهی کاغذِ مچاله!
دوشنبه, ۷ آبان
پسری به نام ویلفرد، گوزنی پیدا می‌کند و فکر می‌کند که او دیگر حیوان دست‌آموزش است و ادعا می‌کند که مالک اوست. آن‌ها همراه هم ماجراهای زیادی را پشت سر می‌گذارند. در خلال این ماجراها او می‌فهمد که افراد دیگری هم هستند که فکر می‌کنند مالک گوزن هستند. ویلفرد با این پرسش روبه‌رو می‌شود که آیا او واقعاَ هیچ‌گاه از ابتدا صاحب گوزن بوده است؟
چهارشنبه, ۲ آبان