روز بین‌المللی زبان اشاره و هفته بین‌المللی ناشنوایان گرامی باد

۱ تا ۸ مهر هفته بین‌المللی ناشنوایان است و از امسال با تصویب و به رسمیت شناختن زبان اشاره از سوی سازمان ملل متحد ۲۳ سپتامبر، روز اول مهر به عنوان روز بین‌المللی زبان اشاره و بخشی از هفته بین‌المللی ناشنوایان گرامی داشته می‌شود.

به این سبب موضوع امسال هفته بین‌المللی ناشنوایان «با زبان اشاره همه با هم برابر هستیم» انتخاب شده است. این موضوع بیان می‌کند که زبان اشاره فرصتی است که ناشنوایان نیز همانند همه افراد جامعه با شرایط یکسان با دیگر افراد جامعه به خدمات مختلف تحصیلی، شغلی و ... دسترسی داشته و از حقوق شهروندی خود برخوردار باشند. موضوع امسال هفته بین‌المللی ناشنوایان، اصل برابری زبان اشاره با زبان‌های گفتاری را که در کنوانسیون حقوق معلولان آمده است، نیز بازتاب می‌دهد. و اشاره دارد به این که دسترسی به زبان اشاره و دسترسی داشتن به خدماتی که با این زبان ارائه می‌شود از جمله دسترسی به آموزش به زبان اشاره، برای رشد و پیشرفت ناشنوایان و دستیابی به «اهداف توسعه» پذیرفته شده در سطح بین‌الملل لازم و ضروری است.

زبان اشاره و فرهنگ ناشنوایان همچنین چندزبانی را تقویت می کند و اين به معنی ترویج، حفاظت و حفظ تنوع زبان‌ها و فرهنگ‌ها در سطح جهانی است.

پوستر روز بین‌المللی ناشنوایان

تاریخچه روز و هفته بین‌المللی ناشنوایان

فدراسیون جهانی ناشنوایان برای نخستین بار در سال ۱۹۵۸یک روز در هفته پایانی سپتامبر را برای توجه به موضوع حقوق و نیازهای ناشنوایان اختصاص داد. کمی بعدتر این روز به هفته بین‌المللی ناشنوایان تبدیل شد. برخی از کشورها همواره یکشنبه آخر ماه سپتامبر را به عنوان روزی برای توجه به حقوق ناشنوایان و توجه همگان به موضوع‌های مربوط به ناشنوایان و هفته پیش از آن را هفته جهانی ناشنوایان در نظر گرفته‌اند و در این روز جامعه‌های ناشنوایان و آموزش و پرورش و نهادهای وابسته مراسم گوناگونی به مناسبت این روز و هفته برگزار می‌کنند.

بیشتر بدانیم:

جهان من را روشنی بخش!

نویسنده
شبنم عیوضی
Submitted by editor3 on