راه‌اندازی کتابخانه کودک محور سپهر، نویدبخش روزهای خوب برای کودکان قاسم‌آباد و روستاهای اطراف

با عبور از میان نخلستان‌ها و جالیزها، حدود چهل و پنج کیلومتر که از شهر جیرفت فاصله بگیریم، به روستای قاسم‌آباد می‌رسیم. روستایی با اقتصادی بر محور کشاورزی و باغداری و خانه‌هایی پراکنده در میان نخلستان‌ها و مزارع.

زندگی در دامان طبیعت، یادگیری الفبای زمین، آب، کار و محصول، هر چند زیبا، اما گاه دشوار و طاقت‌فرساست.

با من بخوان - روستای قاسم آباد

با من بخوان - روستای قاسم آباد

با من بخوان- روستای قاسم آباد

با من بخوان- روستای قاسم آباد

تجربه یادگیری همراه با لذت و شادی، برای کودکان ساکن روستایی گرمسیر که سال‌هاست درگیر خشکسالی و مشکلات اقتصادی ناشی از آن شده و امکانات آموزشی و تفریحی مناسبی ندارد، اگر نه غیر ممکن، بسیار دشوار است. در سال ۱۳۹۵ با دعوت آموزش‌وپرورش شهرستان جیرفت، «مؤسسه خیریه مهرطاها» پروژه ساخت مدرسه‌ای زیبا، با امکانات روزآمد را در این روستا آغاز کرد. با افتتاح مدرسه، از ابتدای سال تحصیلی ۱۳۹۶، کودکان این روستا از فضای آموزشی مطبوع و با کیفیت بهره‌مند شدند. در سال ۱۳۹۷، پس از مذاکرات میان «مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان» و «مؤسسه مهرطاها»، قرار شد کتابخانه مدرسه مهرطاهای روستای قاسم‌آباد، به برنامه «با من بخوان» بپیوندد تا با ایجاد فضایی کودک‌محور و شاد و در دسترس قرار گرفتن کتاب‌های با کیفیت، شوق یادگیری در کودکان و نوجوانان این روستا و روستاهای اطراف افزون شود. سرکار خانم نوشین رضوی، با اعتقادی که به اهمیت دسترسی به کتاب با کیفیت و کتابخوانی در دوران کودکی داشتند، به یاد فرزند گرامی‌شان«سپهر توکلی»، پشتیبانی مالی این کتابخانه را بر عهده گرفتند.

پس از مذاکرات اولیه، کتابدار کتابخانه، در کارگاه‌های آموزشی «مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان» در شهرستان جیرفت شرکت کرد. در فروردین ماه ۱۳۹۸، کارشناسان «مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان» با طراحی فضای داخلی کتابخانه، آماده‌سازی کتاب‌ها و تهیه لوازم و تجهیزات فضاسازی، مقدمات کار را فراهم و کتاب‌ها و لوازم مورد نیاز را به روستای قاسم‌آباد ارسال کردند. در روزهای آغازین اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، پس از دو روز کار شیرین و به یادماندنی در محل، با مشارکت فعال کتابدار کتابخانه خانم محبوبه اخلاصی، مدیر مدرسه آقای مصطفوی و جمعی از اهالی روستا، کتابخانه کودک محور با من بخوان «سپهر»، تجهیز و راه‌اندازی شد.

کتابخانه کودک و نوجوان سپهر- با من بخوان

کتابخانه کودک و نوجوان سپهر- با من بخوان

کتابخانه کودک و نوجوان سپهر- با من بخوان

کتابخانه کودک و نوجوان سپهر- با من بخوان

کتابخانه کودک و نوجوان سپهر- با من بخوان

کار تجهیز «کتابخانه کودک و نوجوان سپهر» در مدرسه مهرطاهای روستای قاسم آباد جیرفت بسیار لذت بخش بود، اهالی روستا با مشارکت در مراحل کار به فضای کتابخانه گرما بخشیدند. روز دوم که بچه‌ها در مدرسه حضور داشتند، گاه‌گاه به ما سر می‌زدند، سوال می‌پرسیدند، برچسب‌های دیوار را نگاه می‌کردند و کتاب‌ها را ورق می‌زدند. در این فرصت، به همراه کتابدار درباره برچسب‌های کتاب‌ها و شیوه انتخاب و امانت گرفتن کتاب برای‌شان توضیح دادیم. انتخاب کتاب با این شیوه برای بچه‌ها جالب بود. تعدادی از مادران هم با کودکان خردسال‌شان به کتابخانه آمدند، به آن‌ها گفتیم، از این پس می‌توانند همراه فرزندشان در محیط کتابخانه بنشینند و کتاب بخوانند.

کتابخانه کودک و نوجوان سپهر- با من بخوان

کتابخانه کودک و نوجوان سپهر- با من بخوان

کتابخانه کودک و نوجوان سپهر- با من بخوان

کتابخانه کودک و نوجوان سپهر- با من بخوان

کتابدار کتابخانه، پس از شرکت در کارگاه‌های بلندخوانی، با آگاهی از کمبودهای موجود در روستاهای اطراف و علاقه و نیاز کودکان به برگزاری نشست‌های بلندخوانی، علاوه بر روستای قاسم‌آباد، به روستای کهوربگی هم رفت و نشست برگزار کرد. اکنون با تجهیز کتابخانه و وجود چند نسخه از هر کتاب، با دغدغه و شوقی که برای رساندن کتاب‌های با کیفیت به کودکان دارد، می‌تواند با کوله کتاب خود، به روستاهای دیگر هم سر بزند، نشست بلندخوانی برگزار کند و کتاب‌هایی برای امانت دادن همراه خود ببرد.

کتاب‌های «کتابخانه سپهر» بال‌های‌شان را برای همسفر شدن باکودکان قاسم‌آباد و روستاهای اطراف گشوده‌اند، سفرهایی شاد به دنیاهای خیال‌انگیز... کتابدار فعال و خوش ذوق «کتابخانه سپهر» با همفکری کارشناسان برنامه «با من بخوان» و مسئولان پروژه «مؤسسه مهرطاها»، برنامه‌های خوبی برای گسترش فعالیت این کتابخانه در نظر دارد. او از همان هفته‌های نخست راه‌اندازی کتابخانه، برای پیدا کردن مکان ثابت و مناسب برای برگزاری نشست‌های بلندخوانی، راهی روستای قنات نو شده است، اهالی روستا را با برنامه «با من بخوان» آشنا کرده و با همراهی آن‌ها مکان مناسبی برای برگزاری نشست‌های بلندخوانی پیدا کرده است. با مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های روستا صحبت کرده تا بعضی روزها به کتابخانه بیایند، برای بچه‌ها قصه بگویند، متل‌ها و شعرهای محلی را برای‌شان بخوانند و میراث ادبی روستا را در دل کودکان زنده نگه دارند. او، هم‌چنین، با همراهی و استقبال معلمان و مدیر مدرسه، نشست‌هایی برای پایه‌های مختلف برگزار کرده است تا هم کودکان را با فعالیت کتابخانه بیشتر آشنا کند و هم آن‌ها را در رویدادی که برای خلاصه‌نویسی و نقاشی کتاب تدارک دیده نام‌نویسی کند.

 نشست‌های بلندخوانی در روستای قنات نو

نشست‌های بلندخوانی در روستای قنات نو

نشست‌های بلندخوانی در روستای قنات نو

این روزها، کتابخانه «سپهر»، مکانی است برای سپری کردن اوقاتی خوش و پربار برای کودکان روستای قاسم‌آباد، کودکانی که حق دارند کتاب‌های با کیفیت بخوانند...

 

نویسنده
سپیده قلی‌پور
Submitted by editor3 on