کتاب، دوستی‌ها را تقویت می‌کند

یکی از راه‌های مهم سهیم شدن و آموزش غیرمستقیم ارزش‌های زندگی به کودکان بلندخوانی کتاب، انجام فعالیت‌های در پیوند با آن و گفت‌وگو با کودکان است. ارزش‌های زندگی را می‌توان در بازی‌ها، نمایش‌ها‌ و دیگر فعالیت‌های هنری در پیوند با کتاب‌خوانی گنجاند.

 

 

یکی از ویژگی‌های کتاب‌های باکیفیت ادبیات کودکان، پرداختن به موضوع‌های فراگیر انسانی و ارزش‌های زندگی است که به گونه‌ای ظریف و غیرمستقیم در چارچوب پیکره‌ی داستان تنیده شده است. این کتاب‌ها فرصت مناسبی فراهم می‌کنند تا هم در هنگام بلندخوانی و هم پس از آن، گفت‌وگوها و فعالیت‌هایی را با محور ارزش‌های زندگی با کودکان ترتیب دهیم.

تجربه‌ی زیبای آموزگاران برنامه‌ی «با من بخوان» در یکی از مدارس قشم در این زمینه را در ادامه بخوانید و ببینید که چگونه با کتاب و کتابخوانی می‌توان فضایی پر از مهر و دوستی آفرید:

  • تاریخ: آذر ماه 1398
  • قشم درگهان دبستان مهدیه
  • نام کتاب: چمدان شگفت‌انگيز هاپو/ نويسنده: تريسى كوردروى/ تصویرگر: رزالیند بردشاو/ مترجم: محبوبه نجف‌خانى/ ناشر: انتشارات زعفران​
  • نام آموزگاران: رفيعه مشتاقى، مهناز بدرى

كتاب «چمدان شگفت‌انگيز هاپو»، كتابى زيبا با تصويرهاى جذاب و داستانى دوست‌داشتنى است كه اهميت دوستى و دنياى زيباى دوستى را بيان می‌كند.

امروز بچه‌ها را براى بلندخوانى، به حياط مدرسه بردم. ابتدا از آن‌ها پرسيدم كه به چه دليل دوستان‌تان را انتخاب كرده‌ايد؟ چه ويژگى‌هايى را در آن‌ها دوست داشتيد كه باعث شد به دوستى با آن‌ها ادامه بدهيد؟

بچه‌ها شروع به برشمردن ويژگى‌هاى دوستان‌شان كردند. با زبان شیرین کودکانه دلايل خود را بیان می‌کردند:

«خانم من فاطمه را دوست دارم چون مثل خودم است و قهر نمى كند.»

«خانم من يمنا را انتخاب كردم چون مهربان است و همه را دوست دارد.»

و...

سپس جلد كتاب را به کودکان نشان دادم و بعد از معرفى كتاب، بلند خوانى را آغاز كردم.

هنگام بلندخوانى وقتى كه هاپو چيزى را كه گم كرده بود جستجو می‌كرد، براى بچه‌ها هم معما شده بود كه هاپو چه چیزی را گم كرده؟! به همیل دلیل در نقطه‌ی اوج داستان بسيار هيجان‌زده شدند و گفتند: «آخى... هاپو دنبال دوست می‌گردد نه وسيله‌ها‌ی‌اش!» و با لبخندى دلنشين به دوستان‌شان نگاه می‌کردند. فضاى بلندخوانى امروز ما پر از مهر و عشق و همدلی بود.

پس از بلندخوانی نیز کودکان با دست‌های کوچک‌شان عروسک‌های زيبایی ساختند و آن را به دوستان‌شان هدیه کردند و با در آغوش گرفتن يک‌ديگر به هم قول دادند تا هميشه از عروسک‌ها (که نمادی از دوستی‌شان است) مواظبت كنند.

نویسنده
گروه با من بخوان
Submitted by editor2 on