بازدید فریده فرجام از موزه کودکی ایرانک

موزه کودکی ایرانک در روز 15 آذر 1398 مهمان ویژه‌ای داشت، ایشان خانم فریده فرجام؛ نویسنده اثر ماندگار «مهمان‌های ناخوانده» بودند.

فریده فرجام، نویسنده‌ کودکان، نمایشنامه‌نویس، نویسنده و شاعر بزرگ‌سالا‌ن که در سال ۱۳۱۳ در تهران زاده شد.

او کار ادبی خود را با نوشتن داستان‌های کوتاه در سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۵ آغاز کرد. فریده فرجام نخستین کار کودکانه‌ خود به نام «حسنی» را در سال‌هایی نوشت که در دانشگاه درس می‌خواند. این کتاب را انتشارات سخن در سال ۱۳۳۹ منتشر کرد. فریده فرجام در سال‌های آغازین دهه ۴۰ که شورای کتاب کودک شروع به کارکرد، فرجام به عضویت این نهاد درآمد. در سال‌های ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ برای شرکت در سمینار فرهنگی کشورهای در حال رشد، به سفر رفت و در دی‌ماه همان سال در کتابخانه بین‌المللی کودکان و نوجوانان مونیخ موضوع مذهب و سیاست در کتاب‌های کودکان را به‌عنوان طرح مطالعاتی خود برگزید. در همین حال، بخش کتاب‌های فارسی کودکان را در این کتابخانه راه‌اندازی کرد.

پس از بازگشت به ایران، فریده فرجام در کنار کار نمایشنامه‌نویسی برای بزرگ‌سالا‌ن، داستان‌های دیگری برای کودکان نوشت که ازجمله آن‌ها اثر ماندگار «مهمان‌های ناخوانده» بود که در حقیقت چهار نسل از کودکان ایران با این کتاب خاطره دارند. کتاب مهمان‌های ناخوانده در سال ۱۳۴۵ از سوی کانون پرورش فکری کودکان به‌عنوان اولین کتاب این ناشر، منتشر شد و در همان سال جایزه سلطنتی را از آن خود کرد.

ایشان بعد از بازدید از موزه کتاب‌های مهمان‌های ناخوانده را برای کودکان و بسیاری از بزرگ‌سالانی که باری دیگر خاطرات کودکی‌شان زنده شده بود امضا کردند و عروسکی را به یادگار به موزه هدیه کردند.

 

نویسنده
آوا پروین نژاد
Submitted by editor on