کتابخانه‌ روجا در روستای کووه‌ای جزیره‌ قشم گشایش یافت

در تیر ماه سال 1399، در روستای کووه‌ای که در شرق جزیره‌ی قشم قرار دارد، اتاقی در موسسه‌ی فرهنگی و هنری دریای علم به برنامه‌ی «با من بخوان» سپرده شد. این اتاق اکنون کتابخانه‌ای کودک‌محور است که کتاب‌های باکیفیت را برای کودکان و نوجوانان روستای کووه‌ای و روستاهای پیرامون آن به ارمغان آورده است.  

این کتابخانه با پشتیبانی مالی کانون روجا راه‌اندازی شده است. گروه «با من بخوان» نیز با ارسال نزدیک به 450 جلد کتاب باکیفیت (بیش از 220 عنوان) به همراه دستنامه‌ها و برگه‌های فعالیت‌های در پیوند با بلندخوانی و هم‌چنین طرح و وسایل فضاسازی برای کتابخانه، فضایی سرشار از سواد، شادی و امنیت برای کودکان پدید آوردند. همکاری همه‌‌جانبه و مدیریت بی‌نقص مسئولان موسسه‌ی فرهنگی و هنری دریای علم نیز مسیر راه‌اندازی کتابخانه را هموار کرد.

باتوجه به همه‌گیری ویروس کرونا، استفاده از کتابخانه و برگزاری مراسم افتتاحیه به تاخیر افتاد و به بهتر شدن شرایط روستا موکول شد. سرانجام در تاریخ 12 آبان سال 1399، مدیریت و مسئولان کتابخانه‌ی کودک‌محور روجا و موسسه‌ی فرهنگی و هنری دریای علم، مراسم گشایش این کتابخانه را برگزار کردند. در این مراسم، کودکان مشتاق، خانواده‌های‌شان و فعالان حوزه‌ی کودکی جزیره‌ی قشم حضور داشتند. هنگامی که کودکان برای نخستین بار به کتابخانه آمدند و کتاب‌ها را درست گرفتند، شادی در چهره‌های‌شان هویدا بود. کودکی می‌گفت که هیچ‌گاه کتاب‌هایی مانند آن‌هایی که در این کتابخانه هستند ندیده است.

      

در این مراسم، مشاور موسسه‌ی فرهنگی و هنری دریای علم در سخنانی با تبریک گشایش این کتابخانه‌ی زیبا در روستای کووه‌ای، بر اهمیت نقش کتاب در زندگی کودکان تاکید کرد و گفت: «این موسسه از هیچ تلاشی برای اعتلا و ارتقای فرهنگ کتابخوانی دریغ نخواهد کرد... به امید روزی که تمام کودکان سرزمین‌ام برای هم، در کنار هم و با هم کتاب‌خوان شوند.»

کتابدار کتابخانه‌ی کودک‌محور روجا از مربی‌هایی است که در برنامه‌ی تقویت سوادپایه‌ی «با من بخوان» در جزیره‌ی قشم حضور دارد و سال گذشته نیز با شرکت در کارگاه‌های «با من بخوان» با ادبیات کودک  و بلندخوانی آشنا شده است. این کتابدار، پیوسته با کارشناسان گروه «کتابخانه‌های با من بخوان» در ارتباط خواهد بود، و راهنمایی‌های لازم را درباره‌ی فعالیت‌های کتابداری و راه‌های هرچه پویاتر شدن کتابخانه دریافت خواهد کرد.

نویسنده
گروه با من بخوان
Submitted by skyfa on