فعالیت کتابخانه‌های «با من بخوان» در دوران کرونا ادامه دارد؛ تجربه‌ی کتابخانه‌ی «آوا» در اسلامشهر

از اسفند سال گذشته، با همه‌گیری ویروس کرونا و قرنطینه‌ی‌ اجباری، شرایط برای همه‌‌ی افراد جامعه سخت شد. دشواری کار آموزگاران و کتابداران هم با تعطیلی مدرسه‌ها و مراکز آموزشی دوچندان شد. اما در این میان، آموزگاران و کتابدارانی هستند که به یاری روش‌های تازه، همچنان ارتباط خود را با دانش‌آموزان حفظ کرده‌اند و برای کودکان این سرزمین قصه می‌گویند و کتاب می‌خوانند. معصومه قرداشخانی یکی از همین آموزگارانِ تلاش‌گر است. کرونا نه تنها سبب توقف کتابخوانی او برای کودکان نشد، بلکه بهانه‌ای برای فعالیت‌های بیش‌تر او و گشایش کتابخانه‌ای جدید در اسلامشهر شد.

این آموزگار دبستان نبوت اسلامشهر در استان تهران از سابقه‌ی‌ حضورش در «با من بخوان» می‌گوید: «یک سال بود که به برنامه‌‌ی «با من بخوان» پیوسته بودم. در سال 98 هر هفته یک کتاب برای کودکان بلندخوانی می‌کردم و در تلاش بودم تا کتابخانه‌ی‌ «آوا» تاسیس شود. اما متاسفانه با وجود آماده شدن تجهیزات و کتاب‌ها، به علت شیوع ویروس کرونا کتابخانه‌ افتتاح نشد.» با این‌حال خانم قرداشخانی ناامید نشد و از تلاش و فعالیت دست نکشید. او بلندخوانی کتاب را در فضای مجازی آغاز کرد. علاقه‌ی‌ کودکان به کتاب سبب شد بلندخوانی در فضای مجازی در ماه‌های بعد نیز ادامه پیدا کند. او از شور و شوق کودکان به کتاب و کتابخوانی می‌گوید: «با همه‌ی‌ این شرایط کودکان بسیار علاقه‌مند و مشتاق کتاب شدند و خواهان این بودند که به کتابخانه بیایند.»

از سویی علاقه‌ی کودکان به کتاب، و از سوی دیگر پیگیری‌ها و تلاش‌های خانم شیدوند، مدیر مدرسه نبوت اسلامشهر، خانم قرداشخانی و خانم کاظمی کتابدار مدرسه، به گشایش کتابخانه‌ی‌ «با من بخوان» انجامید تا میزبان کودکان دوستدار کتاب و کتابخوانی شود. از آن زمان تاکنون، دانش‌آموزان طبق گروه‌بندی و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، در ساعت‌های تعیین شده به مدرسه‌ می‌روند و کتاب به امانت می‌برند. خانم قرداشخانی از شادی دانش‌آموزان در زمان امانت گرفتن کتاب می‌گوید: «هنگامی که کودکان بسته‌های کتاب را دریافت می‌کردند گفتند: خانم حالا ما هم از کتاب‌های شما داریم. حالا ما کتاب می‌خوانیم و فیلم کتابخوانی را در گروه با من بخوان ارسال می‌کنیم.»

این آموزگار می‌گوید دانش‌آموزانی که سال گذشته شاگردش بوده‌‍اند هم‌چنان ارتباط‌شان را با او حفظ کرده‌اند و از طریق فضای مجازی فیلم‌های بلندخوانی را تماشا می‌کنند و خود دانش‌آموزان نیز برای یک‌دیگر کتاب می‌خوانند. به گفته‌ی او «شاگردان کلاس پارسال‌ام با وجود این که به پایه‌‌ی بالاتر رفته‌اند اما هم‌چنان با هم از طریق گروه با من بخوان در شبکه‌های اجتماعی در ارتباط هستند.»

گشایش و فعالیت این کتابخانه در شرایطی است که از آغاز همه‌گیری کووید-19 فعالیت‌های بسیاری از کتابخانه‌ها در سراسر کشور محدود یا متوقف شده‌اند. تجربه‌ی دبستان نبوت اسلامشهر نمونه‌‌ی خوبی از تلاش‌های آموزگاران و کتابداران در دوره‌ی‌ کرونا برای ارتباط گرفتن با دانش‌آموزان است. تجربه‌ای که نشان می‌دهد خانه‌نشینی اجباری نه ‌تنها مانعی برای کتاب‌خوانی برای کودکان نبوده، بلکه آنان را بیش‌تر از پیش به کتاب و ادبیات علاقه‌مند کرده است.

 

مصاحبه با معصومه قرداشخانی آموزگار- کتابدار کتابخانه‌ی با من بخوان «آوا» در اسلامشهر

با کتابخانه‌های با من بخوان آشنا شوید

 

نویسنده
گروه با من بخوان
پدیدآورندگان:
کلیدواژه:
Submitted by skyfa on