طعم شیرین لذت یادگیری و نشاط کودکی: ارمغان همکاری برنامه‌ی «با من بخوان» و انجمن حمایت از کودکان کار

با همه‌گیر شدن بیماری کووید-۱۹، در سراسر جهان، آموزش کودکان دچار وقفه‌ها و محدودیت‌های فراوان شده است. در این دوران، بسیاری از کودکان به دلایل گوناگون امکان بهره‌مندی از حق آموزش را از دست داده‎‌اند یا با چالش‌ها و دشواری‌هایی روبه‌رو شده‌اند. در کشور ما، کودکانی که به سبب کار در کودکی یا مهاجرت، در شرایط عادی نیز برای برخورداری از آموزشِ باکیفیت محدودیت‌های فراوانی دارند، اکنون در وضعیتی بسیار دشوارتر به سر می‌برند. انجمن حمایت از کودکان کار و برنامه‌ی «با من بخوان» که سال‌ها برای کاستن از موانع موجود در راه رشد این گروه از کودکان کوشیده‌اند، بر آن شدند تا در سال تحصیلی جدید، همکاری مشترکی را برای آموزش کودکان در مراکز زیر پوشش این انجمن آغاز کنند.

در این پروژه که با همراهی و پشتیبانی شرکت سازور سازه آذرستان در این مرکز آغاز شده، برنامه‌ی «با من بخوان» از مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان ایران مسئولیت آموزش آموزگاران، پی‌گیری و ارزیابی وضعیت آموزشی بیش از سیصد کودک زیر پوشش انجمن، در چهار مرکز شهر تهران و مرکز شهر بم را در سال تحصیلی جاری بر عهده گرفته است. شرکت همکاران سیستم، پشتیبان انجمن حمایت از کودکان کار، نیز در تامین بخشی از هزینه‌ها مشارکت داشته است.

انجمن حمایت از کودکان کار از آغاز سال تحصیلی کوشید هم‌زمان با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، امکانات آموزشی را برای کودکان زیر پوشش خود فراهم آورد تا درهای کلاس‌های درس هم‌چنان به روی این کودکان گشوده بماند. با این همه، برای کودکانِ در بحران، هم‌پای حفظ تداوم آموزش، نوعِ رویکرد آموزشی نیز اهمیتی دو چندان می‌یابد؛ آموزش باکیفیت، متناسب با نیازهای کودک، افزون بر کمک به تداوم یادگیری، کیفیت زندگی کودکان و وضعیت سلامت روان آنان را نیز بهبود می‌بخشد. با آگاهی از این موضوع، تفاهم‌نامه‌ای میان انجمن حمایت از کودکان کار و مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان ایران امضا شد تا با آموزش آموزگاران این انجمن و نظارت و پی‌پیگیری زیر نظر کارشناسان برنامه‌ی «با من بخوان»، شیوه‌ی آموزش خلاق سواد پایه از راه ادبیات برای کودکان مقاطع پیش‌دبستان تا پایه‌ی دوم و کودکان بازمانده از تحصیل در پایه‌های اول و دوم اجرا شود.

در آغاز نمایندگان برنامه‌ی «با من بخوان» با برگزاری جلسه‌ای مجازی دست‌اندرکاران آموزش و آموزگاران انجمن را با کلیات برنامه و شیوه‌ی اجرای آن آشنا کردند. سپس، در ششم آبان ۱۳۹۹ با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، کارگاه‌های آموزشی آموزگاران، در گروه‌های کوچک با حضور آموزشگران برنامه‌ی «با من بخوان» برگزار شد. سرانجام از هفته‌ی دوم آبان ماه ۱۳۹۹ آموزگاران میزبان کودکان در کلاس‌های درس بودند.

آموزگاران و کارشناسان «با من بخوان» در گروه‌های مجازی پیوسته در ارتباط هستند. آن‌ها با ارسال گزارش در این گروه‌ها، در کنار به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها و آموختن از یک‌دیگر، از بازخوردها و رهنمودهای کارشناسان «با من بخوان» نیز بهره می‌برند. مربیان پیش‌دبستان مرکز بم هم جداگانه در کارگاه‌های مجازی شرکت کردند و پس از آغاز فعالیت‌، گزارش‌ تجربه‌های خلاقانه‌ی خود را در گروه‌ مجازی ویژه‌ی این مرکز به اشتراک می‌گذارند.

آموزش مجازی این آموزگاران ادامه دارد و تاکنون کارگاه‌ها و جلسه‌های آنلاین آموزشی گوناگونی از جمله آموزش کار با بسته‌های شمارورزی لولوپی(آموزش خلاق ریاضی از راه ادبیات) با استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برگزار شده است. همچنین آموزگاران در کارگاه‌های آنلاین غیرهمزمان «موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان ایران» نیز شرکت خواهند کرد.

ابتکار و خلاقیت آموزگاران و همراهی مشتاقانه‌ی مدیران و مسئولان آموزش انجمن حمایت از کودکان کار با کارشناسان برنامه «با من بخوان»، بسیار زود این پروژه را به تابلویی از فعالیت‌های رنگارنگ دانش‌آموزان و آموزگاران‌شان تبدیل کرد. اکنون، کودکان همراه آموزگاران‌ در کلاس‌های درس، خواندن می‌آموزند، از راه ادبیات با مفهوم‌های گوناگون آشنا می‌شوند، فعالیت هنری در پیوند با آموخته‌های‌شان انجام می‌دهند، نمایش اجرا می‌کنند، شعر می‌خوانند و با انجام دادن فعالیت‌های خلاقانه ریاضی می‌آموزند.

شور و اشتیاق کودکان و مشارکت فعال آن‌ها در یادگیری، انگیزه و هوشمندی آموزگاران در به‌کار بستن روش آموزش خلاق از راه ادبیات و کوشش بی‌وقفه‌ی کادر اداری انجمن حمایت از کودکان کار برای فراهم آوردن زمینه‌ی مناسب برای آموزش کودکان، نوید روزهایی زیبا برای همه ما دارد.

نویسنده
گروه با من بخوان
پدیدآورندگان:
کلیدواژه:
Submitted by skyfa on