فعالیت پیشنهادی برای کتاب جادوگر بیکار: قصه‌هایی با سه پایان

«جادوگر بیکار: قصه‌هایی با سه پایان» شامل چند داستان است که برای هر کدام از آن‌ها 3 پایان نوشته است. در هر داستان نویسنده از خواننده می‌خواهد که خودش یک پایان را انتخاب کند یا پایانی تازه برای داستان‌ها بنویسد.

1- گفت‌وگو کنید.

پس از بلندخوانی کتاب، با پرسش‌هایی مانند زیر با کودک گفت‌وگو کنید:

  • به نظرت داستان‌ها به چه کار می‌آیند؟
  • درباره کتابی که برای هر داستان، سه پایان در نظر گرفته، چه فکر می‌کنی؟
  • درباره داستان‌‌نویسی چه می‌دانی؟
  • چه سبک‌هایی در نگارش داستان‌ها هست؟ تو کدامشان را بیشتر دوست داری؟
  • چه داستان‌های می‌توانی برای هر سبکی مثال بزنی؟ کتاب‌هایی که می‌خوانی دارای چه سبک نگارشی هستند؟
  • پایان‌بندی‌های داستان، از دیدت چه‌گونه است؟
  • هر کدام از پایان‌بندی‌ها چه ویژگی‌هایی (طنز یا غم‌انگیز، شاد یا ماجرایی و..) دارد؟
  • در هر داستان چه چیزهایی را می‌شود، تغییر داد تا داستان پخته و بهتری بسازیم؟
  • تخیل و خلاقیت چه معنایی دارند؟
  • در داستان‌نویسی چگونه می‌توانی تخیل و خلاقیت داشته باشی؟

2- داستان بنویسید.

کودک مانند پیشنهاد نویسنده، برای هر داستان یک پایان انتخاب کند و دلیلش را هم بگوید. حالا برای هر داستان، یک پایان تازه، از دید خودش بنویسد. سپس برای هر کدام از پایان‌بندی‌ها که دوست دارد، یک داستان نو بنویسد.

3- مجله بسازید.

به همراه کودک درباره داستان‌نویسی و عناصر داستان پژوهش کنید. یک مقاله درباره پایان‌بندی در داستان و مدل‌های گوناگون و دلیل نیاز آن در داستان، بنویسید. داستان‌هایی درباره انواع پایان‌بندی، برای نمونه، بیابید و عکس‌های آن‌ها را به همراه نویسنده‌ها و سبک‌هایش  را کنار هم بگذارید و یک مجله درباره داستان‌‌ها بسازید.

4- تصویرسازی کنید.

کودک یک داستان را در کتاب انتخاب کند و برای هر سه پایان‌بندی آن، تصویرهای جداگانه بسازد. تصویرها را با ترکیبی از کلاژ و رنگ آمیزی خلق کند.

5- عنوان تازه بگویید.

به کودک بگویید داستان‌ها را که می‌خواند، سه پایان پیش روی اوست؛ در هر داستان مناسب هر سه پایان، جداگانه سه نام و عنوان تازه بنویسد.

6- کتاب بسازید.

از کودک بخواهید با دوستانش یا به تنهایی بالای 20 کارت آماده کند. برای داستان‌های کتاب، پایان‌بندی‌های گوناگون و حتی ترکیبی از پایان‌های همه داستان‌ها، بنویسد و بعد از خواندن هر داستان، به طور اتفاقی یک کارت بیرون بکشد و قصه را با آن پایان‌بندی  بازنویسی کند. درآخر از همه داستان‌ها و پایان‌بندی‌هایی که خودش نوشته یا در کتاب هست، یک داستان بلند بنویسد و آن را تزیین کرده و به صورت کتاب در بیاورد. برای کتابش نیز یک نام انتخاب کند.

7- هم‌خانواده بگویید.

کودک تعدادی واژه از کتاب انتخاب کند و آن‌ها را روی کارت‌های گوناگون بنویسد. به همراه دوستان یا خانواده، مسابقه نوشتن هم‌خانواده بیشتر را بازی کند. هرکس یک کارت بردارد و برای واژه آن، هر چقدر که می‌تواند، همانند بگوید. می‌توانید به همه کاغذ بدهید تا پس از خواندن واژه، هم‌خانواده آن را روی کاغذ بنویسند و در پایان امتیازدهی کنید.

 

 

نویسنده
سحر شیخ‌محمدی
نویسنده:
پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on