چهل سال با اسباب بازی های پلی موبیل: سفری ماجراجوانه در زمان

موزه تاریخی فالز در آلمان چهل سالگی اسباب بازی پلی موبیل را با برگزار نمایشگاهی جشن گرفته است. در سال ۱۹۷۴ میلادی برابر با ۱۳۵۳ خورشیدی آدمک های خندان پلی موبیل پیشه جهانی خود را آغاز کردند. به مرور زمان این آدمک ها همراه با خواهر و برادرهایشان جایگاه ویژه ای در میان کودکان پیدا کردند.

دلیل این همه شهرت چیست؟

موزه فالز از اول دسامبر امسال تا ۲۲ ژوئن سال آینده با برگزاری نمایشگاهی خانوادگی دلیل این موفقیت را بررسی می کند.

در کنار این نمایشگاه فعالیت های گوناگونی نیز برای کودکان و بزرگسالان در نظر گرفته شده است:

چهل سال با اسباب بازی های پلی موبیل سفری ماجراجوانه در زمان

اگه می تونی اونا را بگیر ـ ۴۰ آدمک پلی موبیل در گشت و گذار در شهر اشپیر:

از ۲۲ ماه اکتبر ۴۰ آدمک پلی موبیل خود را در مرکز شهر اشپیر قایم کرده اند. آن ها در انتظاراند که کوچک و بزرگ آن ها را بیایند و از آن ها عکس دیجیتالی بگیرند.

این گنج یابی چهل روز قبل از گشایش نمایشگاه آغاز شده بود. موزه از تمام کارآگاه های خصوصی و شکارچی های گنج دعوت کرده که بود که این آدمک ها را ردیابی کنند و سند عکاسی شده خود را به موزه بفرستند. در وب گاه یا در فیس بوک موزه نام افراد با تاریخ و ساعت عکس برداری اعلام می شود.

با آغاز نمایشگاه این آدمک ها به موزه برگشته اند و در نمایشگاه شرکت کرده اند. یابندگان آدمک ها نیز جایزه ای از طرف موزه دریافت کرده اند.

 

چهل سال با اسباب بازی های پلی موبیل سفری ماجراجوانه در زمان

کارگاه های آموزشی برای دانش آموزان

صفحه جادویی - برای پیش دبستانی ها تا سال چهارمی ها

دانش آموزان پس از گشتی در نمایشگاه، در یک گارگاه آموزشی ۴۵ دقیقه ای شرکت می کنند. کودکان در این کارگاه "کارخانه رویاسازی" خود را می سازند  و به کمک آن، به این آدمک های سخت و بی جان، جان می بخشند. سپس هر کودک از روی توماتروپ Thaumatrope بزرگی که ساخته شده است، توماتروپی کوچکی برای خود می سازد.

شور و شوق گردآوری و تهیه کلکسیون برای دانش آموزان سال های سوم تا ششم  

پس از بازدید از انواع مجموعه های نمایشگاه، درباره گردآوری و تهیه کلکسیون با دانش آموزان گفت و گو می شود. سپس دانش آموزان در یک کارآگاه آموزشی ۴۵ دقیقه ای شرکت می کنند. در این کارگاه کودکان می آموزند که به چه شیوه ای می توانند مجموعه ها را مرتب و طبقه بندی کنند. سپس در گروه های کوچک با هم مجموعه ای را مرتب می کنند. در پایان از آن عکس می گیرند. از این عکس پوستری تهیه می شود که دانش آموزان می توانند آن را در کلاس درس خود بیاویزنند.

خانه رویایی برای پیش دبستانی ها تا سال هفتمی ها

کودکان با گشتی در نمایشگاه با سبک زندگی در دوره ها و فرهنگ و تمدن های گوناگون آشنا می شوند. سپس در ۱ کارگاه کودکان با استفاده از روزنامه و مجله ها، تبلیغات با موضوع "خانه رویایی" می سازند.

آموزش تکنیک استاپ موشن برای دانش آموزان سال های چهارم تا یازدهم  

دانش آموزان در طی بازدید از نمایشگاه با این پرسش رو به رو می شوند که چگونه می توان این آدمک ها را به حرکت در آورد و به آن ها جان بخشید. سپس در یک کارگاه آموزشی کودکان انیمیشنی به روش استاپ موشن تولید می کنند.  برای تولید فیلم، دانش آموزان در گروه های کوچک و در محل هایی که برای این کار در نظر گرفته شده به تخیل خود پر و بال می دهند.

چهل سال با اسباب بازی های پلی موبیل سفری ماجراجوانه در زمان

افزون بر این موزه فالز مسابقه ی پویانمایی از این آدمک ها را برای نوجوانان و جوانان بین ۱۰ تا ۲۵ سال برگزار کرده است و برای کسانی که تجربه ای در تهیه انیمیشن ندارند، کلاس هایی را در این راستا برگزار می کند.

 

برگردان:
گروه مترجمان کتابک- ترانه وکیلی
Submitted by editor3 on