بهترین مطالب چند نشریه خردسال در آذر و دی ماه ۹۲

گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک در نظر دارد از این پس بهترین مطالب نشریه هایی را که هر ماه بررسی می کند، اعلام کند. این گروه امسال کار خود را با بررسی نشریات خردسال آغاز کرده است و در ادامه به نشریه های کودک و نوجوان نیز خواهد پرداخت. گزارشی که در زیر می خوانید نخستین شماره از این گزارش هاست و بهترین مطالب شماره آذر ماه دو نشریه رشد کودک و نبات کوچولو و بهترین مطالب شماره آذر و دی ماه نشریه سروش خردسالان را معرفی می کند.

«رشد کودک شماره ۳ آذر ۹۲»

مطالب برگزیده "رشد کودک" شماره ۳ آذر ۹۲ به قرار زیر است:
 داستان
عنوان: من ۳ هستم
نویسنده: لاله جعفری
گاهی ما مربیان و والدین بدون توجه به امر لذت شروع به آموزش مستقیم می کنیم. لاله جعفری با بازی و در گیر کردن ذهن کودک به طور غیر مستقیم کودک را با عدد ۳ آشنا و دوست می کند. می توانیم منتظر ۴ برای ماه بعد بمانیم یا خودمان با کودکمان ادامه دهیم نظر شما چیست ؟
یک اسم و چند قصه - عنوان : تاب
نویسندگان : مجید راستی – ناصر کشاورز
تصویرگر : شیوا رضایی
از زمانی که به دنیا می آییم در آغوش مادر یا گهواره تاب می خوریم. پدر بزرگ ومادر بزرگ بر صندلی های گهواره ای تاب می خورند و همه با تاب خوردن آرامش پیدا می کنیم.
با خواندن این دو داستان کوتاه، شاید کودک درونمان تاب بخورد، همراه کودکمان به بازی و شیطنت مشغول شود و خاطراتمان را به یاد آوریم. چرا که بازی حق تمام کودکان است.
 سرگرمی
سرگرمی ها چه ساده و چه متنوع علاوه بر این که تقویت کننده چندین مهارت است برای کودک لذت بخش نیز خواهد بود مانند سرگرمی با عنوان بازی در پارک.
 شعر
عنوان: خط کشیدم نخ شد
شاعر: ناصر کشاورز
تصویرگر: شیرین شیخی
آشنایی کودکان با شعر ضروری است. زیرا شعر در پرورش تخیل کودک نقش بسزایی دارد در صورتی که نظم تنها آهنگین بودن کلمات است و تخیلی در آن وجود ندارد. در زمانی که کمتر به شعر اهمیت داده می شود و بیشتر شعر هایی که برای کودکان سروده می شود نظم هایی آهنگین و پر از پند و اندرز است؛ خواندن شعر " خط کشیدم نخ شد " با ایجاد فضایی خیال انگیز و تفکر بر انگیز خالی از لطف نیست.

 

«نبات کوچولو شماره ۲۸ آذر ۹۲»
گدلو گدو پر از کلک، مطلب برگزیده نبات کوچولو شماره ۲۸ آذر ۹۲ است.

 داستان
عنوان: گدلو گدو پر از کلک
نویسنده : افسانه شعبان نژاد
 تصویرگر : طیبه توسلی
گدلو گدو پر از کلک ، با گفتن این اسم حتما برق شیطنت را در چشمان کودکانمان خواهیم دید . بچه ها عاشق شیطنت هستند و چه شیرین است کلک زدن !
گدلو گدو شخصیتی است که می خواهد نی نی دختری و نی نی پسری را گول بزند ولی نی نی دختری و نی نی پسری بهتر بلدند کلک بزنند. این داستان کودکان را تشویق به خوردن تغذیه سالم می کند. نویسنده با ارائه آهنگین واژگان، کودکان را به وجد می آورد و توجه آن هارا به این مسئله جلب می کند. داشتن نگاه یکسان به جنسیت دختر و پسر از نکات مثبت داستان به شمار می آید.

 «سروش خردسالان شماره ۲۱ آذر ۹۲»
داستان اسب ابری و  شعر خواهرم نی نی مطالب خوب سروش خردسالان شماره ۲۱ آذر ۹۲ است.
 داستان
عنوان: اسب ابری
نویسنده: جعفر توزنده جانی
تصویرگر: مریم مولایی
داستان فانتزی با موضوع ترس و تنهایی، نیاز کودک را به داشتن امنیت و شادی در کنار مادر نشان می دهد.
خواندن این داستان همراه کودکمان خالی از لطف نیست. شاید که خیال هر دویمان پرواز کند و رنگ ها را بر روی بوم نقاشی ریخته و خاطرات شادی را همراه کودکمان بیافرینیم.
 شعر
عنوان: خواهرم نی نی
شاعر: احمد خدا دوست
تصویرگر: مرجان بابا مرندی
گاه شعر آنچه را ما در چندین جمله طولانی می خواهیم بگوییم با فضایی خیال انگیز با کلماتی زیبا و موجز بیان می کند.
شعر خواهرم نی نی، عشق و محبت را با کلماتی آهنگین با کودک در میان می گذارد.

«سروش خردسالان شماره ۲۲ دی ۹۲»
داستان سنگ های تولد، مطلب برگزیده سروش خردسالان شماره ۲۲ دی ۹۲ است.
عنوان: سنگ های تولد
نویسنده: کلر ژوبرت
تصویرگر: حمیدرضا بهرامی
گاهی بچه ها همه چیز را برای خودشان می خواهند و قابلیت پذیرش سهم برای دیگری را ندارند.
زوزو نمی تواند قبو ل کند که تولد برادرش است. او هم تولد و کادو می خواهد. پس زوزو برای خودش کادو تهیه می کند ولی اتفاقی باعث می شود که .....
بهتر است داستان را همراه کودکمان بخوانیم و با هم لذت ببریم.
کلر ژوبرت با پرداختی زیبا خودمحوری کودکان خردسال را مطرح کرده و در لابه لای داستان فراموش نکرده تا با انتخاب کادویی دست ساز از محیط پیرامون خلاقیت کودک را نیز رشد می دهد.

گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک از سال ۱۳۷۹ شروع به بررسی نشریات کودک و نوجوان کرده است. هدف اصلی گروه، بررسی آثار منتشر شده نشریات از نظر معیارهای ادبی و رعایت اصول مطبوعاتی است. این بررسی در حوزه های گوناگون خردسال، کودک و نوجوان صورت می گیرد. نتیجه بررسی های گروه به مسئولان مجله ها ارائه می شود.

 

نویسنده
گروه نشریات شورای کتاب کودک
Submitted by editor3 on