برنامه ای برای آشنایی نوجوانان فرانسوی با ادبیات زبان مادری شان

از آنجایی که در بین دانش آموزان دبیرستانی درس ادبیات فرانسه و مطالعه آن تنها به تکلیفی برای پاسخگویی به استاد تبدیل شده‌ است، دست اندرکاران و دلسوزان ادبیات این کشور چند سالی است که طرح جالبی را برای تشویق نوجوانان فرانسوی برای آشنایی هر چه بیشتر با ادبیات مادریشان آغاز کرده اند.

هر ساله وزارت آموزش و پرورش فرانسه با همکاری فروشگاه زنجیره ای فرانسوی ویژه توزیع محصولات فرهنگی (تولیدات ادبی، موسیقی، سینما، بازیهای ویدئویی...)، به نام فنک FNAC فهرستی از رمان های فرانسه زبان را که موفق به اخذ جایزه ادبی گونکور Prix Goncourt شده اند بین دانش آموزان دبیرستانی توزیع می کند و از آن ها می خواهند در دو ماه به دلخواه برخی از این آثار را انتخاب کنند و پس از خواندن آن ها، نظر خود را در مورد آن ارائه دهند.

سپس نویسنده های رمان های پیشنهادی به سراغ دبیرستانی ها می روند تا نشست های نقد و پرسش و پاسخ مطلوب یا به قول شبکه TF1 "پرباری" را با نوجوانان داشته باشند. هر کلاس نماینده ی خود را در این زمینه انتخاب می کند تا هم از نظر خود و هم از انتخاب رمان دفاع کند، پس از انتخاب منطقه ای، انتخاب نهایی در سطح کشوری برگزار می شود تا جایزه در نظر گرفته شده به نوجوان برنده این مسابقه رمان خوانی در شهر رن که خاستگاه جایزه ادبی گونکور است، اعطاء گردد. هدف نهایی، آشنایی با رمان های معاصر و غنای فرهنگ مطالعه در میان نسل نوی فرانسوی است.

مریم عرفانی

 

Submitted by editor3 on