"او برای کودکان فلسطینی و افغان همانگونه می گریست که برای یک کودک بلوچ"!

 ۸۷/۱۱/۲۶

 گزارشی از مراسم یادمان زنده یاد نادر ابراهیمی با عنوان "یاد مهرگان"، که پنجشنبه ۲۵بهمن ماه، با حضور پیشکسوتان ادبیات در تالار ناصری خانه هنرمندان برگزار شد:

 در ابتدای مراسم بعد از پخش سرود "تصویر وطن" با شعر نادر ابراهیمی (آهنگسازی فریدون شهبازیان و صدای محمد نوری)، "شهرام اقبال‌زاده" - دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان- ، که اجرای مراسم را بر عهده داشت، از طرف ۳۰۰عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان از حضور پیشکسوتان در مراسم تشکر کرد.

پس از آن احمدرضا احمدی – نویسنده پیشکسوت كودكان‌و‌نوجوانان- ضمن درخواست ایستادن حضار به احترام یاد "نادر ابراهیمی" گفت: "آمده‌ایم از تولد و خاموشی كسی یاد كنیم كه برای این سرزمین پهناور كه نامش درون نقشه جغرافیا،"ایران" است هزار بار جان باخت و دوباره زنده شد و ایستاد و به راه افتاد. نادر از نویسندگانی بود كه كودكان این سرزمین را جدی گرفت. برای آنان نوشت و به لبخند آنان پاسخ داد. او در دامن كودكان این سرزمین لاله و شمع و گل‌های نرگس و لادن ریخت. "
احمدی سخنان خود را با بازگویی خاطرات‌ آخرین روزهای حیات نادر ابراهیمی به پایان رساند.
"فرزانه منصوری" - همسر نادر ابراهیمی - هم در ادامه مراسم گفت: "وجود نادر ابراهیمی سراسر عشق بود، عشق به همه آدم‌ها و در یک کلمه عشق به انسان. همه او را نویسنده‌ای مردم‌گرا می‌دانند که خود را مدیون مردم می‌دانست و آرزو داشت که ای کاش می‌توانست برا ی ارتقای فرهنگ ایران بیش‌تر کار کند. او عمری نگران آینده کودکان بود و به این فکر می‌کرد که ما دنیایی آلوده و پر از خشونت را برای آن ها درست کرده‌ایم. علاقه و عشق او به هموطنانش خلاصه نمی‌شد. او برای كودك فلسطینی و افغانی همانطور گریه می‌كرد كه برای یك كودك بلوچ. نادر بارها درباره‌ی شرایط ناهنجار كودكان نوشت و سخنرانی كرد. مقاله مفصل "جهان علیه كودكان" او ما را با واقعیات تلخی رو به‌ رو می کند. او در این مقاله با ذکر نمونه‌هایی اثبات کرد كه شرایط مادی و معنوی جهان، علیه كودكان است."
فرزانه منصوری در پایان سخنان خود با تاكید بر اینكه ابراهیمی ادبیات كودكان را عاملی در برابر تمام خطرات پیرامون كودكان می‌دانست، گفت: "نادر معتقد بود ادبیات می‌تواند كودكان را بیدار كند و جهان با تلاش آن ها ساخته می‌شود. ادبیات می‌تواند نیرو و امید به كودكان بدهد و به همین منظور اراده لازم است و نه مقاله و سخنرانی. نادر آرزو داشت همه نویسندگان، تصویرگران، شاگردان، كارگردانان و هنرمندان سرزمین بتوانند از طریق آثارشان كودكان را هر چه زود تر از قطار مرگ زودرس پایین آورند. "
این مراسم با نقل قصه كودكی براساس یكی از داستان‌های نادر ابراهیمی ادامه یافت.

 

توران میرهادی
پس از آن توران میرهادی ـاستاد ادبیات کودکان و آموزش و پرورش-  در توصیف ابراهیمی گفت: "آنچه نادر ابراهیمی را نادر ابراهیمی می‌كرد دورن بسیار شفاف و صداقت او بود. نادر ابراهیمی همه ما را به نوعی خاص جذب می‌كرد، چه زمانی كه با او روبه‌رو می‌شدیم و سخنان او را می‌شنیدم و به فكر فرو می‌رفتیم، چه زمانی كه مهرنامه او به همسرش را مطالعه می‌كردیم و مسحور این همه عشق و صداقت می‌شدیم و چه زمانی كه از سرزمین مان برایمان می‌گفت."
 میرهادی با اشاره به زمان آشنایی شورای كتاب كودك با نادر ابراهیمی گفت:" آشنایی ما از سال‌های چهل و با نگارش كتاب "كلاغ‌ها" و "سنجاب‌ها" آغاز شد و او با زمانه پیش رفت و ما شاهد تجربه‌های ارزنده او در زمینه‌های گوناگون بودیم. "پهلوان پهلوانان" و "گل‌های قالی" از جمله آثار او هستند. 
اوهمچنین آثاری برای بزرگسالان هم‌چون "باردیگر شهری كه دوست می‌داشتم" نوشت و پنجره‌های جدیدی را روی فرهنگ مردم ‌گشود. توانایی خلق آثار گوناگون از دیگر ویژگی‌های نادر بود. چه آثاری كه پیش از انقلاب خلق كرد و چه آثار دوران انقلاب و چه آثار دوران جنگ و چه پس از آن. ما همه بسیار‌بسیار به یاد او هستیم و به یاد عزیزانی كه راه را به ما نشان دادند و شیوه كار را به ما آموختند. "
پرویز دولت آبادی
این مراسم با اجرای موسیقی براساس برخی از آثار نادر ابراهیمی هم‌چون موسیقی "آتش بدون دود" و نمایش انیمیشن "قصه گل‌های قالی" کاری از نورالدین زرین کلک ادامه یافت .
نور‌الدین زرین‌ كلك - از پیشكسوتان حوزه تصویر‌گری کتاب های کودکان - گفت: "خوشحالم كه هیچ ‌كس در این مجلس از كلماتی مثل "مرحوم"، "شادروان" و امثال آن برای نادر استفاده نکرد و این مفهومش آن است كه او زنده است و در میان ماست. زرین کلک  با اشاره به انیمیشن "قصه‌ گل‌های قالی" گفت: "اعتراف می‌كنم كه این فیلم، فیلمی نیست كه باید باشد، اما من با توجه به بودجه تلویزیون برای اولین و آخرین‌بار برای صدا‌وسیمای ایران كار كردم. در حالی كه بنا بود پس از گزینش شصت اثر برتر ادبی نویسندگانمان این كار با همراهی مركز صبا تداوم داشته باشد. "
شكور لطفی نیز در ادامه مراسم به سابقه شكل‌گیری "سازمان همگام با كودكان" و نقش نادر ابراهیمی در شكل‌گیری و اعتلای آن پرداخت و فیلمی از مهد كودك فروغ كه محل پژوهش‌های این پژوهشگر نامی كودكان بود به نمایش درآمد.
محمودرضا بهمن‌پور - مدیر نشر نظر- در ادامه مراسم گفت: " نادر ابراهیمی، كار را با هر كسی كه آغاز كرد به پایانی بزرگ رساند. كمتر كسی توانایی چنین رفتار شگرفی را دارد. او برای شكوفایی استعداد‌ها، بصیرتی كم‌نظیر داشت. گویی رمز سرعت‌ بخشیدن به شكوفایی استعداد‌ها را خوب می‌دانست. خوب می‌دانست چگونه به اطرافیانش ایمانی ارزانی دارد كه زیستن را پربها كنند. آدم‌های بزرگی كه با ابراهیمی به اوج رسیدند بسیارند. بدون شك رمز موفقیت او را باید در ایمانش به كار و غوطه‌ وری‌ دائمی‌اش در هنر و ادبیات دانست. "
جزایری نیز سخنان خود را با عنوان "كودكتصویر- ابراهیمی" آغاز کرد و گفت : " نادر‌ همواره شمشیر انتقاداتش را از رو می‌بست و عادت نداشت مثل برخی از دوستان از پشت به كسی بزند یا مدارا كند. او در زمینه مسائل مربوط به كودكان بسیار متعصب بود و با كسی شوخی نداشت.یاد آورید آن حمله وسیع را كه در آمفی‌تئاتر موزه‌ی هنرهای معاصر بر تمدن كودك كش كرد و بارها‌ و بارها جمله تمدن امروز كودك كش را برزبان آورد. نادر یك محقق و تصویر‌گر بزرگ بود و به معنای وسیع و كامل در نوشته‌های زیبایش صحنه‌هایی را كه بسیار زیبا قابل لمس بود و انسان را به ‌وسط معركه، مكان و زمان داستان می‌كشید، تصویر می‌كرد. همچنان كه او با راهنمایی‌های بسیار اندیشمندانه ‌اش تصویر‌گران را راهنمایی می‌كرد تا تصاویر قابل فهم و جذاب خلق كنند و كودكان به‌واسطه‌ی آنها خلاق پرورش یابند. "
خواندن بیانیه انجمن انویسندگان کودک و نوجوان، خواندن یکی از قصه‌ای نادر ابراهیمی توسط فاطمه سلیمی، اجرای تکنوازی تار قطعه‌ی از بهروز دولت‌ آبادی، اجرای زنده دو سرود درباره ایران توسط روزبه نعمت‌للهی، از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
این مراسم با همکاری "موسسه خانه کتاب"، "انجمن نویسندگان کودک و نوجوان" و "خانه هنرمندان ایران" برگزار شد.

 

Submitted by editor6 on