همه کودکان خوش شانس متولد نمی شوند

۸۷/۱۲/۲۶

انجمن ادبیات کودکان آلمان (AKJ) با پشتیبانی نمایشگاه کتاب "لایپزیگ" و وزارت کشور آلمان گردهمایی با موضوع " فقر، ناآگاهی و کژروی" برگزار کرد.

 این گردهمایی با سرپرستی "رجینا پانتوس - مدیر AKJ ویژه خانوادها، کودکان، زنان و جوانان در ۱۴ مارچ ۲۰۰۹ (۲۴ اسفند ۱۳۸۷) در کشور آلمان برگزار شد. در این گردهمایی پیوند بودجه خانواده و هزینه های خرید کتاب برای خانواده و نقش آن در تعلیم و تربیت کودکان بررسی شد.

گفته شده که در آلمان بیش از سه میلیون کودک در فقر زندگی می کنند و این کمبود را در زندگی همچون زنجیره ای از ناکامی ها بدنبال می کشند. گاه این زنجیره آن ها را به سوی موقعیت های نامناسب سوق می دهد که در این میان فقدان آموزش در مدارس و کمبود آموزه های  فرهنگی نقش عمده ایی را در این کژروی ها ایفا می کند و آینده این کودکان را به تباهی می کشاند.
 
 
"اولریک مایر تمپ" یکی از سخنران های این گردهمایی شرایط بوجود آمدن این موقعیت های نامناسب و روش های رهایی از آن را بررسی کرد.
 "اولریک مایر تمپ" گفت: چنانچه آموزش برای همه انسان ها حقی مسلم تلقی شود، دیگر سهم کودکان از این تعلیمات به شانس آنان که در کجا متولد شده اند مربوط نخواهد شد، کودکان  باید از تغذیه ای مناسب برخوردار باشند تا باهوش، متکی به نفس و خوشبخت تربیت شوند. کتاب نیز یکی از ارکان مهم تغذیه به شمار می رود تا روح تشنه آن ها را سیراب کند. اما این کتاب ها به راحتی از آسمان نازل نمی شوند بلکه برای تهیه آن ها باید هزینه کرد و این مسئله خود یکی از آن موقعیت های نامناسب را بوجود می آورد.
در این گردهمایی برای مقابله با " ناآگاهی و کژروی "، چهار پروژه زیر نیز مورد بررسی قرار گرفت:
- شروع راه با والدین جوان
- گردآوری کتاب و تشکیل کتابخانه ها:ایجاد انگیزه و لذت مطالعه در دبستان و تشکیل کتابخانه های خوب در دبستان ها
- تشویق به خواندن در میان  جوانان از طریق با تشکیل گروه های مطالعه و تبلیغات همگانی به گونه ایی که هیچکس به دلیل ناکامی هایش از ادامه راه باز نماند
- نیاز به انسان هایی با قدرت تخیل متعهد و واجد شرایط جهت نیل به موفقیت در این راه.
 

 انجمن ادبیات کودکان و نوجوانان سازمانی است که در سال ۱۹۵۵ بنیاد نهاده شد و اکنون ۴۰ سازمان در آن عضویت دارند. این انجمن از سوی دولت آلمان پشتیبانی مالی می شود و دفتر آن در مونیخ قرار دارد. انجمن ادبیات کودکان آلمان شاخه ملی IBBYدر آلمان است.

Submitted by editor6 on