مادران و خانواده: روز جهانی خانواده فرخنده باد!

۲۲ / ۲ / ۸۸

۱۵می برابر با ۲۵ اردیبهشت روز جهانی خانواده است. سازمان ملل این روز را به نام خانواده نامگذاری کرده تا نمادی باشد برای توجه بیشتر دولت ها، نهاد ها و خانواده ها به اهمیت این کوچکترین نهاد جامعه.

در این روز کمیته سیاست گذاری اجتماعی و توسعه ملل متحد (UNDESA ) اطلاعاتی پیرامون خانواده در اختیار دولت ها و نهاد های بین المللی و ملی در کشورهای مختلف قرار می دهد تا براساس آن در سال پیش رو به سیاست گذاری در ارتباط با نهاد خانواده بپردازند. روز جهانی خانواده از سال ۱۹۹۶ هر سال به موضوعی خاص در ارتباط با خانواده ها توجه ویژه کرده و پیامی نیز در همان راستا منتشر می کند. در این سال ها به مسائلی چون فقر و بی خانمانی ، آموزش و حقوق بشر ، افراد با ناتوانی های فیزیکی ، نقش پدر در خانواده توجه شده است . سازمان ملل امسال در روز جهانی خانواده به نقش مادران در خانواده و چالش های پیش روی آن در دنیای در حال دگرگونی امروز می پردازد. در دنیای پیشرفته امروز مادران با چالش های بسیاری روبرو هستند. دیگر به دنیا آوردن و پرورش دادن کودکان تنها وظیفه مادران نیست. هم اکنون در بسیاری از کشور ها مادران نان آور خانواده نیز هستند . افزون براین هنوز مادرانی هستند که برای به دنیا آوردن کودکان خود رنج بسیاری را تجربه می کنند و چه بسا به خاطر کمبود و نبود امکانات پزشکی و بهداشتی جان خود را از دست می دهند . زنان ، دختران و مادرانی هستند که با خشونت دست به گریبانند و یا حتی از آموزش بی بهره اند . امسال سازمان ملل متحد در پیام خود که به مناسبت روز جهانی خانواده منتشر کرده از دولت ها می خواهد به مشکلات مادران جهان توجه ویژه داشته باشند . کشورهای در حال پیشرفت امکانات بهداشتی و پزشکی مناسبی برای زنان فراهم کنند تا کودکان سالمی به دنیا آورند و خود نیز سالم بمانند. قانون هایی را برای کاهش خشونت علیه زنان تهیه کنند تا مادران و دختران در خانواده و جامعه امنیت بیشتری داشته باشند . سازمان ملل از دولت ها می خواهد برای زنان و دختران شرایط آموزشی برابر با مردان فراهم کنند . مادری که از آموزش بهره مند باشد به آموزش و تربیت کودکان خود توجه بیشتری می کند و به این ترتیب آموزش و پرورش در جهان پیشرفت خواهد کرد . در این پیام به اهمیت فراهم کردن شرایط مساوی زندگی و کار برای زنان و مردان اشاره شده و از دولت ها خواسته شده که برنامه هایی در نظر بگیرند که در آن زن و مرد زمان و امکان مساوی برای پرداختن به خانواده و کار در اختیار داشته باشند.

جهان امروز یکدم از دگرگونی بازنمی ایستد و خانواده ها همواره با چالش های بسیاری روبرو هستند. در این میان آنچه همیشگی است و دگرگونی در آن راه ندارد نقش بی جایگزین مادر است . نقشی که نسل آینده را پرورش می دهد و سلامت تن و روان جامعه آینده در دست های اوست . با پرداختن به نیاز های مادران و تلاش برای بهبود سطح زندگی آن ها می توان آینده بهتری را برای همگان رقم زد. این روز بر پدران ، مادران و کودکان فرخنده باد !

Submitted by editor6 on