صلح ستارگان

امسال سال جهانی نجوم نامیده شده، این نام را اتحادیه جهانی نجوم (IAU) به مناسبت گذشت چهارصد سال از زمانی که گالیله با تلسکوپ خود آسمان را از شهر ونیز رصد کرد برگزیده استو شعار آن را "جهان برای کشف از آن تو" نهاده است. در این سال فعالیت های مختلفی برای آشنایی مردم به ویژه جوانان با علم نجوم انجام خواهد گرفت.

پروژه صلح ستارگان – پروژه جهانی و ویژه ی این سال نامیده شده است. این پروژه قرار است تا ارتباطی باشد بین مردم دوسوی مرزهای آبی و خاکی که با همکاری گروه های نجوم برگزار می گردد و به مردم نشان می دهد که آسمان پلی است بر فراز مرزها، نژادها و فرهنگ ها. شعار این پروژه برگرفته از شعر سهراب سپهری است – هر کجا هستم – باشم – آسمان مال من است.

صلح ستارگان

در ایران نیز انجمن منجمان جنوب شرق ایران و جمعیت منجمان مهبانگ زاهدان ۱۱ اردیبهشت در مرز پسابندر نزدیکترین روستا به پاکستان با رصد آسمان پروژه صلح ستارگان را آغاز کردند.

از آن سوی آب های دریای عمان نیز انجمن نجوم عمان در حال رصد آسمان بودند.لاهور پاکستان دیگر شهر مرزی بود که شاهد رصد آسمان در پروژه صلح ستارگان بود. بچه ها نقش عمده ایی در این برنامه رصدی داشتند و همگی در حال اجرای این برنامه شعار ما خواهان صلح هستیم را فریاد می کردند.

صلح ستارگان

برای اطلاع بیشتر از این پروژه و دیگر پروژه های سال جهانی نجوم به پایگاه های اینترنتی زیر مراجعه نمایید

www. astronomy.ir

www.asiac.ir

www.starpeace.org

www.astronomy2009.ir

www.iya2009.org

Submitted by editor6 on