آسیب شناسی مطالعه كودكان

۲۷ / ۲ / ۸۸

سرای اهل قلم کودک و نوجوان نشستی را با عنوان "آسیب شناسی مطالعه" در کودکان با حضور محبوبه نجف خانی ، معصومه انصاریان و محسن هجری در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار کرد.

در این نشت معصومه انصاریان - نویسنده و پژوهشگر ادبی ـ به بررسی وضعیت خواندن در کشور پرداخت و گفت: خواندن در كشور ما مقوله‌ای مشروط و فاقد استقلال است و بیشتر برای به دست آوردن اهداف مادی صورت می‌گیرد نه برای كسب لذت. ایجاد علاقه و انگیزه، نخستین و مهمترین گام برای مطالعه است و لازم است ما در جهت درونی کردن فرهنگ مطالعه در میان کودکان و نوجوانان قدم برداریم.

انصاریان با اشاره به این كه محیط كتابخانه‌ها نسبت به گذشته تغییر كرده است، افزود: در ایران فضاهای غیر رسمی برای مطالعه بسیار محدود است و كتابخانه‌ها نیز به نوعی به فضای رسمی مطالعه برای مدارس و دانشگاه‌ها تبدیل شده‌اند.

محسن هجری؛- نویسنده و منتقد ادبیات کودک و نوجوان - با بیان این که سهم صدا و سیما در ترویج فرهنگ مطالعه کمتر از آموزش و پرورش نیست، گفت: ما نمی توانیم بگوییم که تبلیغ کتاب هم چون تبلیغ پفک سودآور نیست، چگونه است که صدا و سیما با تبلیغ کتاب، متضرر می شود اما با نمایش سه بار تکرار یک فیلم سطحی در طول هفته سود می کند؟

محبوبه نجف‌خانی - مترجم و مروج كتابخوانی – نیز با بیان اینکه در مدارس، كتابخانه به معنای واقعی وجود ندارد و اگر هم فضایی به عنوان كتابخانه در نظر گرفته شده، كارایی لازم را ندارد گفت: ما در مدارس مكان مناسبی را به كتابخانه‌ها اختصاص نمی‌دهیم و بیشتر فضاهای مرده و بی روح به این امر اختصاص داده می‌شود، این در حالی است كه برخی از سالن‌ها مثل نمازخانه‌ها می‌توانند به سالن‌های چند منظوره تبدیل شوند و این كار سخت و امكان ناپذیری نیست.

نجف خانی،‌ با انتقاد از تعطیلی كتابخانه مدارس در ایام تابستان گفت:‌ من فكر نمی‌كنم اگر در ایام تابستان یك روز از هفته به كتاب و كتابخوانی در مدارس اختصاص داده شود ودرهای كتابخانه‌های مدارس به روی دانش آموزان باز باشند مشكلی در نظام ‌آموزشی به وجود بیاید.

Submitted by editor6 on