به مناسبت روز جهانی مخابرات

پاسداری از کودکان در فضای اینترنت

"پاسداری از کودکان در فضای اینترنت" این شعاری است که سازمان جهانی مخابرات (ITU) به مناسبت روز جهانی ارتباطات "۲۷ اردیبهشت" برگزیده است.

حمدون توره ـ دبیر کل اتحادیه بین المللی مخابرات - در پیامی به همین مناسبت فضای مجازی را همچون مهد کودکی برای رشد فکری و گسترش افق ذهنی کودکان توصیف کرد و افزود: اینترنت انبانی از تمام شگفتی ها و خوشی های جهان مجازی سرگرمی هاست که انسان می تواند با تلنگری که با جادو پهلو می زند شعبده وار آنچه در ذهن دارد را به دست آورد.

اما این فضا بی چالش نیست - کودکان و نوجوانان هنگامی که به این فراخنای عظیم پای می گذارند، به گشت و گذار اینترنتی می پردازند ، درون مایه دانش نامه وار آن را می نوشند به مجموعه فیلم های آن دست پیدا می کنند به گپ سراهای اینترنتی سر می زنند و پیوندهای اجتماعی برقرار می کنند در معرض خطر قرار دارند، خطری که در جهان واقعی از آن پرهیز می کنند.

طبق آمار سه چهارم کودکان حاضرند در قبال دریافت کالا و خدمات، اطلاعات خود و خانواده شان را بدهند و سالانه یک پنجم کودکان طعمه متجاوزین جنسی می شوند.

روشن است که پاسداری از کودکان در این فضا از وظایف ماست و اتحادیه بین المللی مخابرات طرح حفاظت از کودکان (C.O.P) را در دستور کار خود قرار داده است.

باید بکوشیم تا اینترنت محیطی ایمن، بهداشتی و سازنده برای کودکان باشد.

همچنین بان کی مون – دبیر کل سازمان ملل – نیز در پیامی ضمن اشاره به تصویب پیمان نامه حقوق کودک در سازمان ملل که در آن به حفاظت از کودکان در برابر تمام صورت های سوء استفاده و تشویق به کارهای خلاف پا فشاری گردیده وظیفه ی این نهاد بین المللی را در همین راستا ایمن سازی فضای اینترنت برای جلو گیری از تبدیل آن به دام چاله هایی برای کودکان ذکر کرد.

Submitted by editor6 on