دکتر محمد امین ریاحی درگذشت

۲۷ / ۲ / ۸۸

دکتر محمد امین ریاحی سرپرست سابق سازمان کتاب های درسی صبح روز جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ در تهران درگذشت.

ریاحی در سال ۱۳۰۲ در خوی متولد شد. او دارای دكتری زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان ملك‌الشعرای بهار بود. ریاحی در طول فعالیت‌های علمی و فرهنگی‌اش مسؤولیت‌های متعددی از جمله: ریاست سازمان کتاب های درسی، سرپرستی ماهنامه‌ی آموزش و پرورش، مدیر کل اداره نگارش وزارت فرهنگ، وزیر آموزش و پرورش(۱۳۵۷)، مسؤول كتابخانه‌های كل كشور و ریاست بنیاد شاهنامه را برعهده داشته است

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در سال ۱۳۸۳ به علت نقش تاثیرگذار دکتر ریاحی در حوزه‌ی آموزش و پرورش و کتاب های درسی با ایشان به گفت‌وگو نشست. حضور دکتر ریاحی در دهه‌ی ۴۰ و ۵۰ فرصتی بود برای کودکان و نوجوانان ایرانی تا کتاب‌های درسی آن دوره مورد بازنگری و توجه ویژه قرار گیرد. در اوایل دهه‌ی ۴۰ که وی سرپرستی اداره‌ی نگارش را به عهده داشت پس از ارزیابی تهیه و توزیع کتاب‌های درسی دبیرستانی در نامه‌ای به وزیر فرهنگ به وضعیت انتشار کتاب‌های درسی انتقاد کرد. او با اشاره به شکایت‌های بسیار دانش آموزان و والدین آن ها به تنوع کتاب‌های درسی و تخلف برخی ناشران و کتابفروشان در توزیع و گرانفروشی کتاب‌ها، این عوامل را علت کشمکش‌های هرساله‌ی بین ناشران و کتابفروشان از یک طرف و مردم و وزارت فرهنگ از سوی دیگر ‌دانست و با ارائه راهکارهایی، خواهان تغییر اساسی در این زمینه شد.

پیکر استاد محمد امین ریاحی صبح روز یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ از مقابل بیمارستان ایرانمهر تشیع شد. روحش شاد و یادش گرامی باد.

Submitted by editor6 on