دلقک های بدون مرز برای کودکان زندانی در سودان برنامه اجرا کردند

وقتی دلقک ها با بینی های قرمزو شلوارهای گشاد وارد شهر «جوبا» در جنوب سودان شدند، مقصدشان چادرهای بزرگ سیرک یا تماشاخانه شهر نبود، آن ها به زندان شهر می رفتند تا برای کودکان زندانی در آن جا خنده به ارمغان ببرند. بیش از بیست سال جنگ داخلی در این کشور آفریقایی که بیش از ۴۰٪ جمعیت آن را کودکان زیر ۱۵ سال تشکیل می دهند شادی و خنده بخش فراموش شده زندگی به حساب می آید.

بسیاری از نهادهای بین المللی و خیریه کمک های غذایی، دارویی و پوشاکی خود را به این کودکان اهدا کرده اند، اما دلقک ها برای آن ها چیزی به هدیه آورده بودند که به آن بسیار محتاج بودند « خنده »!

دلقک ها بعد از اجرای برنامه خود در این زندان، قرار است در چند نقطه دیگر سودان برنامه داشته باشند سپس به جمهوری کنگو می روند که همسایه سودان است و همانند این کشور در گیر جنگ های طولانی.

دلقک های بدون مرز با شعار «هیچ کودکی بی خنده مباد» برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ در بارسلونای اسپانیا تشکیل شد. امروز در بسیاری از کشورها مانند ایرلند، آفریقای جنوبی، ایالات متحده... دارای گروه هایی هستند که در بسیاری از نقاط بحران زده دنیا از عراق تا غزه از افغانستان تا بوسنی، از هاییتی تا مناطق فقیر نشین واشنگتن برای خنداندن کودکان برنامه اجرا کرده اند آن ها همیشه آماده اند تا هر جا که لبخند از چهره ی کودکی پاک شود آن را دوباره بر چهره ی او بنشانند.

Submitted by editor6 on