گزارشی از مراسم بزرگداشت قیصر امین پور در خانه هنرمندان

به همت انجمن نویسندگان كودك و نوجوان، عصر روز پنج شنبه مراسم بزرگداشتی برای قیصر امین‌پور در خانه هنرمندان برگزار شد.

در این مراسم مهدی حجوانی رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، علی اصغر سید آبادی شاعر و منتقد، شهرام رجب زاده پژهشگر و شاعر ادبی و محسن هجری نویسنده، سخن گفتند و در ادامه نیز حاضران خاطره هایی از قیصر امین پور بیان کردند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مهدی حجوانی در آغاز برنامه  گفت: برگزاری مراسم بزرگداشت برای قیصر امین پور سال گذشته تصویب شد و قرار بود در سالروز  تولد این شاعر برگزار شود اما به دلایلی عقب افتاد و هربار دوستان انجمن برای برگزاری این مراسم دورخیز كردند، شرایط مساعد نبود. اما دیگر تاخیری در این زمینه جایز نبود.
علی اصغر سید آبادی نیز در سخنانی گفت: با گذشت چندین ماه از فوت قیصر، غبارهای اولیه فرو نشستند و ما می‌توانیم از پس این غبارها چهره‌ او را ببنیم. بنابراین فكر می‌كنم كه این تاخیر نه تنها نامناسب نیست بلكه مناسب هم هست.
وی فعالیت‌های قیصرامین‌پور را در زمینه های شعر بزرگسال،  شعر پژوهشگری ادبی،  شعر نوجوان،  روزنامه‌نگاری نوجوان و راه‌اندازی مجله سروش برشمرد و گفت: مجله‌ سروش ویژگی‌های خاصی داشت كه توانست یك نقطه‌ عطف در ادبیات نوجوان را رقم زند. سروش یك نهاد فرهنگی بود با حول و حوش سلیقه‌های فرهنگی. آنچه مسلم است سهم ایشان به عنوان یك چهره معتبر در تبدیل شدن سروش به یك حلقه‌ علمی  فرهنگی انکار‌ناپذیر است.
در ادامه مراسم شهرام رجب زاده  با قابل توجه دانستن  فعالیت های فرهنگی قیصر امین پور او را پیش از هر چیز یک شاعر خواند و گفت: اگر بخواهیم قیصر را در یك كلمه خلاصه كنیم او یك شاعر بود و شعرهایش عمدتا در دو گروه مخاطبان عام و شعرهای نوجوانانه گسترش یافته بود. اگرچه كه شعر نوجوان حاشیه كار او بود اما با شعرهای او به مفهوم عام گره خورده است. به گونه‌ای كه امروز نمی‌توان مرز دقیق و مشخصی بین شعرهای نوجوانانه و عام او قائل شد.
رجب‌زاده گفت: حضور امین‌پور در عرصه‌ شعر نوجوان به هیچ وجه حضوری حاشیه‌ای نبود. او تاثیر زیادی در شعر نوجوانه‌ ایران داشت به گونه‌ای كه تاثیر حاشیه كاری های امین‌پور بر متن شعر نوجوان بیش از تاثیر شاعرانی است كه در متن و حاشیه‌ شعر نوجوان فعال هستند.
محسن هجری سخنران بعدی مراسم بود. او با اشاره به كتاب «آیینه‌های ناگهان» گفت: اشعار این مجموعه را می‌توان به دو بخش از سال 64 تا 67 و از سال 67 تا 71 تقسیم‌بندی كرد.
وی  ویژگی‌های عمومی شعرهای امین‌پور در این مجموعه از سال 64 تا 67 را حماسی بودن آن ها دانست و شعر های دوره دوم او در سال های 67 تا 71 را شعر هایی بدون شوق حماسی دانست .
درادامه، جمال‌الدین اكرمی از برگزاركنندگان مراسم، از حاضران خواست تا هریك خاطره هایی از قیصر امین پور بیان کنند. افشین علاء و حسن احمدی خاطره هایی ازامین پور گفتند و ویژگی‌های آثار این شاعر را برشمردند.
پس از آن میزگردی با عنوان «قیصر امین‌پور، سروش نوجوان، شعر نوجوان» با حضور حدیث لزرغلامی، آتوسا صالحی و عباس تربن برگزار شد.

Submitted by editor6 on