«آنتونی براون» با کودکان، «شکل بکش» بازی می کند!

«آنتونی براون»، نویسنده و تصویرگر مشهور بریتانیایی که برنده «جایزه افتخاری ادبیات کودکان بریتانیا»  (Children's Laureate)  برای سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ است، به تازگی برنامه ای را برای تشویق كودكان به نقاشی کشیدن خلاق در كلاس درس به راه انداخته است.
 این هنرمند ۶۲ ساله بر این باور است كه در برنامه های آموزشی بریتانیا بیشترین اهمیت و برتری به خواندن كودكان داده می شود، در حالی که نقاشی کشیدن برای پرورش خلاقیت در کودکان نقش بزرگی دارد و باید بیشتر به آن پرداخت.
یكی از فعالیت هایی كه او می خواهد در این برنامه اجرا کند، تمرینی است كه خود او در كودكی انجام می داد و آن را "بازی شكل بكش" می نامد. در این بازی هر كودك یك شكل در برگه می كشد و برگه را به كودك بعدی می دهد تا چیزی به آن اضافه کند، به این ترتیب تصویر سازی به شکل گروهی پیش رفته و یک تصویر کامل بدست می آید.
او می گوید: "وقتی كوچك بودم فكر می كردم من و برادرم این بازی را اختراع  كرده ایم، اما بعد ها دریافتم كه افراد بسیاری این بازی را انجام می دهند اما نه به این نام. چیزی كه من واقعا مایل ام این است كه مردم بیشتری را در یك روز به انجام این بازی تشویق کنم. در یک خانواده، پدر، مادر و كودك می توانند با هم این بازی را انجام دهند." 
مزیت این بازی در این است كه برنده و یا بازنده ای ندارد و در پرورش خلاقیت هم بسیار مفید است. بروان در این باره  به لئوناردو داوینچی اشاره می کند و می گوید: "این نقاش پرآوازه ایتالیایی از نشانه های در ظاهر بی شکل روی دیوارها، تصویرهایی از جنگ ها، انسان و منظره ها بیرون می کشید." 
آنتونی براون می خواهد بهترین طرح های کودکان را به صورت کتاب چاپ کند تا بیشتر به بازی و تصویرسازی تشویق شوند. او امیدوار است خواندن و نقاشی کشیدن در کنار هم  قرار بگیرند و پرورش خلاقیت در کودکان را بهبود دهند.
پیش از بروان، مایکل روزن، شاعر کودکان که کتاب «می خوایم یه خرس شکار کنیم» او کودکان بسیاری را در جهان به شوق آورده و برنده پیشین «جایزه افتخاری ادبیات کودکان بریتانیا» است، نیز بیشتر اهمیت دادن به پرورش خلاقیت در برنامه های درسی کودکان رامطرح کرده بود.

Submitted by editor6 on