بیانیه پدیدآوردگان ادبیات کودک بریتانیا: به حق فرهنگی کودکان احترام بگذارید!

شماری از نویسندگان، تصویرگران و شاعران کودک و نوجوان بریتانیایی در سال ۲۰۰۸ بیانیه ای منتشر کرده اند و در آن از دولت انگلستان خواسته اند امکانات فرهنگی و هنری بیشتری در اختیار کودکان این سرزمین قرار دهد.

«آنتونی براون»، «مایکل روزن»، «فیلیپ پولمن» و «کوانتین بلیک» در شمار این هنرمندان هستند که تنها به نوشتن و تصویرگری برای کودکان بسنده نکرده و می کوشند برای پرورش خلاقیت کودکان و برخورداری آن ها از یک زندگی پر شگفتی های ادبیات و هنر گام بردارند.
در این بیانیه، هنرمندان و نویسندگان، به بند ٣١ «پیمان نامه جهانی حقوق کودک» اشاره کرده اند که می گوید:
«هر کودک حق دارد زمانی برای بازی و شرکت آزادانه در برنامه های هنری و فرهنگی در اختیار داشته باشد.»
 آن ها  از دولت کشورشان خواسته اند تا خلاقیت، بازی و هنر را به عنوان یک بخش اصلی در پیکره آموزشی مدرسه ها وارد کند و برای هنر کودکان بودجه بیشتری در نظر بگیرد تا هم کیفیت فعالیت های هنری برای کودکان بهتر شود و هم هزینه های کمتری بر دوش خانواده ها قرار بگیرد.
اهالی فرهنگ و هنر کودک و نوجوان بریتانیا همچنین از دولت خواسته اند به آن ها اطمینان دهد که برنامه های رادیو و تلویزیون کودکان در این کشور از کیفیت مناسبی برخوردار هستند.
این نویسندگان و هنرمندان مشهور به همراه شماری دیگر از دست اندرکاران فرهنگ و هنر در بریتانیا گروهی را تشکیل داده اند به نام «اقدام برای هنر کودک» یا (ACA: Action for Children`s Arts). آن ها می کوشند تا مدرسه ها را به انجام فعالیت هایی برای پرورش خلاقیت در کودکان تشویق کنند. 

این خبر به تاریخ جولای ۲۰۰۸ برمی گردد که به اشتباه به عنوان خبری از سال ۲۰۰۹ در سایت بازتاب داده شده بود. از خانم زهدی به خاطر یادآوری این نکته سپاسگزاریم.

Submitted by editor6 on