کتاب راهنمای حقوق مالکیت معنوی در آسیا منتشر شد

کتاب «راهنمای حقوق مالکیت معنوی (کپی رایت) در آسیا» با ترجمه «لیلی حائری‌یزدی»، از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی کانون، این کتاب را «مرکز فرهنگی آسیا اقیانوسیه یونسکو»، ( ACCU)،  به زبان انگلیسی چاپ کرده و «تاموتسو هوزومی»  نویسنده اش در مقدمه آن  اشاره کرده که این کتاب راهنمای ویژه‌ای است برای کسانی که در آسیا زندگی می‌کنند، چه آن‌هایی که خالق آثار هستند و چه کسانی که از این آثار بهره می‌برند. «هوزومی» امیدوار است آن چه در کتابش آمده به پشتیبانی از مؤلفین و افراد کوشا در شکل گیری و چاپ آثار کمک کند.

نویسنده در این کتاب، فهرستی از آثاری که باید پشتیبانی شوند، شامل آثار ادبی، آثار موسیقی، حرکات موزون و پانتومیم، آثار هنری، آثار معماری، نقشه‌ها و نمودارها، عکس، آثار سینمایی و انواع برنامه‌ها و نرم افزارهای رایانه‌ای را ارایه می‌دهد.

بر این اساس، بخش‌های دیگر کتاب هم  به جزییات حقوق مؤلف، چگونگی حمایت بین‌المللی از آثار، بهره‌برداری از حق مؤلف، آثار در محاصره، جامعه در حال دگرگونی، کنوانسیون‌های بین‌المللی، پیمان ها و روش‌ها و فهرست کشورهای عضو در پیمان های بین المللی و محدوده پیمان های بین‌المللی پرداخته است.

نکته جالب در این کتاب، پرداختن نویسنده بر تفاوت حق مؤلف در کشورهای مختلف و توجه به حقوق اخلاقی مؤلف در کشورهای اروپایی است.

حقوق قانونی مؤلف تا قبل از «کنوانسيون برن» در سال ۱۸۸۶ تنها در داخل هر کشور رعایت می‌شد اما پس از این پیمان، داشتن این حق در تمامی کشورهای پایبند به آن برای صاحب اثر قابل اجرا شد.

«کتاب راهنمای حقوق مالکیت معنوی (کپی رایت) در آسیا» توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان نماینده رسمی آسیا اقیانوسیه یونسکو (ACCU) در ایران با ترجمه لیلی حائری‌یزدی در ۹۲ صفحه مصور، با تصویرگری «تارو گمی» و با قیمت ۳۳۰۰ تومان منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

Submitted by admin on