کودکان می توانند فیلسوف باشند!

 یک پژوهشگر آمریکایی با ارائه یک نظریه جدید نشان داد که کودکان به خاطر مغز پیشرفته ای که دارند، حتی می توانند فیلسوف باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تاکنون این گمان وجود داشت که کودکان بسیار کم سن، نا آگاه هستند، اما اکنون یک دانشمند دانشگاه برکلی در کالیفرنیا به نام "آلیسون گاپنیک" کشف کرد که کودکان می توانند عملیات منطقی را انجام دهند، دنیا را به خوبی درک کنند، خلاق و حتی فیلسوف باشند .

این پژوهشگر با طرح فرضیه ای، نشان داد که کودکان بسیار بیشتر از آن چه که به چشم بزرگسالان می آید آگاه هستند. در واقع کودکان بین صفر تا چهار سال مانند خمیری نیستند که نیاز به قالب داده شدن داشته باشند.

تکنیک های پژوهشی جدید کشف کرده اند که تعداد نورون های مغزی کودکان بسیار کم سن، بیشتر از نورون های بزرگسالان است و برخی از بخش های کورتکس مغزی آن ها بهتر از مناطق کورتکس بزرگسالان با هم ارتباط دارند.

این به معنی آن است که در نخستین سال های زندگی، کودک قادر است به راحتی میزان زیادی از اطلاعات را بیاموزد

هرچند میزان اثر بخشی مغز بزرگسالان بیشتر از اثر بخشی مغز کودکان است اما توانایی یادگیری بزرگسالان کمتر از کودکان است.

مغز کودکان بازتر و انعطاف پذیرتر است و انتقال دهنده های عصبی بازدارنده کمتری دارد. این انتقال دهنده های عصبی بازدارنده موادی شیمیایی هستند که مانع فعالیت نورون ها می شوند.

این پژهشگر همچنین گفت: "زمانی که برای کودکان یکسری از روابط پیچده را تعریف کرده و از آن ها بخواهیم که یک دستگاه را حرکت دهند و یا متوقف کنند کودکان این کار را به درستی انجام می دهند. حتی اگر به صورت آگاهانه ندانند که دستگاه چگونه عمل می کند به صورت ناخودآگاه از این اطلاعات دریافت کرده برای انجام عملکرد درست، استفاده می کنند."

براساس گزارش تایم، به گفته این پژوهشگر، در بزرگسالان، توجه همانند یک نورافکن عمل می کند و همانند پرتو جهت یافته ای است که تنها یک جنبه خاص از واقعیت را روشن می کند. اما در کودکان کم سن، توجه شبیه به یک چراغ روشنایی خانگی است که نور را به روی هر چیزی که اطرافش باشد پخش می کند.

Submitted by editor6 on