"آموزش برای همه" در پایگاه داده یونسکو و یونیسف

یونیسف و بخش آسیا اقیانوسیه یونسکو، با همکاری هم یک پایگاه داده اینترنتی از اطلاعات آموزشی کودکان منطقه تشکیل داده اند تا در فراهم کردن آموزش برای همه بچه های این بخش از جهان، گام مهمی بردارند.

در سال ۱۹۹۰، نمایندگان کشورهای جهان در سازمان ملل، در کشور تایلند گردهم آمدند تا در گردهمایی "آموزش برای همه"، (EFA)،  شرکت کنند. حاصل این گردهمایی، بیانیه ای بود به همین نام که آموزش ابتدایی را حقی برای همه کودکان دانست و همه دولت ها را ملزم کرد تا امکان برخورداری از آموزش ابتدایی را برای همه کودکان، نوجوانان و بزرگسالان کشورشان فراهم کنند.

حالا پس از گذشت نزدیک به بیست سال ازانتشار این بیانیه، تنها یک سوم از کشورهای جهان به هدف های شش گانه "آموزش برای همه" دست یافته اند یا در حال دستیابی به آن هستند.

در همین راستا، یونیسف و بخش آسیا اقیانوسیه یونسکو، دست به دست هم دادند و پایگاه داده "آموزش برای همه" را راه اندازی کردند تا امکان تشخیص کودکان محروم از آموزش فراهم شود.

در این پایگاه، وضعیت آموزشی به همراه اطلاعاتی از شرایط قومی، مکانی و اقتصادی کودکان در هر کشور قرار گرفته است. با استفاده از این اطلاعات می توان گروه هایی از کودکان را که به آموزش دسترسی ندارند تشخیص داد. همراه با این داده ها، اطلاعاتی از وضعیت فقر و بهداشت در منطقه هم در اختیار کاربران قرار می گیرد.

این پایگاه، از همه شاخص های استاندارد بین المللی که برای ارزیابی داده ها در ارتباط با هدف های شش گانه "آموزش برای همه" و برنامه توسعه هزاره سازمان ملل، در کنار شاخص های ملی در درون هر کشور استفاده می کند تا اطلاعات را ارزیابی کند و چهره کاملی از وضعیت آموزشی کودکان در این منطقه از جهان در اختیار کارشناسان قرار دهد.

سازمان های دولتی کشورهای منطقه، نهادهای آکادمیک و سازمان های مسئول برای سیاست گذاری و برنامه ریزی می توانند از اطلاعات این پایگاه داده استفاده کنند.

 شیوه دسترسی به داده ها و تحلیل آن ها به شکلی برنامه ریزی شده که به خوبی می تواند مورد استفاده سازمان های دولتی مسئول و برنامه ریزان قرار بگیرد. به این ترتیب این نهادها می توانند با در اختیار داشتن اطلاعات، کاستی ها را بسنجند و برنامه ریزی و سیاست گذاری کنند.

این پایگاه داده از روز ۱۷ آگوست (۲۶ مرداد) در نشانی www.devinfo.info/efainfo در دسترس قرار گرفته است.

Submitted by editor6 on