فرصت زندگی، هدیه ای برای کودکان جهان!

بنا به تازه ترین آمار منتشر شده در یونیسف، مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در جهان، اکنون کمتر از همیشه شده است.

دو سال پیش، یونسکو آماری را منتشر کرد که نشان می داد شمار کودکانی که پیش از رسیدن به پنج سالگی جان خود را از دست داده اند به کمتر از ۱۰ میلیون نفر رسیده است. آمار تازه هم نشان می دهد که در سال ۲۰۰۸ کمتر از ۹ میلیون کودک زیر پنج سال در جهان، جان باخته اند. به این ترتیب روند کاهش مرگ و میر، همچنان ادامه پیدا کرده است که خبر خوبی به شمار می رود.

هم اکنون، در مقایسه با سال ۱۹۹۰، هر روز ۱۰ هزار کودک، از مرگ جان به در می برند و فرصت زندگی کردن را به دست می آورند. بنابر آماری که از سوی یونیسف، بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی در  سال ۱۹۹۰منتشر شد، در این سال، دوازده و نیم میلیون کودک پیش از رسیدن به پنج سالگی جان خود را از دست دادند. 

به گفته یونیسف، این موفقیت ها، به خاطر توجه به واکسینه کردن کودکان، مبارزه با مالاریا و گنجاندن ویتامین A در برنامه غذایی کودکان مناطق مختلف جهان به دست آمده است.

همه این تلاش ها، در راستای رسیدن به هدف بند چهارم برنامه توسعه هزاره سازمان ملل است. هدفی که بر اساس آن مرگ و میر کودکان زیر پنج سال تا سال ۲۰۱۵ باید به کمتر از دوسوم میزان کنونی برسد.

اما، آمار مرگ و میر کودکان در برخی کشورها هنوز خیلی زیاد است. نزدیک به ۴۰ درصد مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در هند، نیجریه و جمهوری دموکراتیک کنگو روی می دهد. در آفریقای جنوبی هم آمار مرگ کودکان روبه افزایش گذاشته که بیشتر موارد آن هم به تولد کودکان از مادرانی مبتلا به HIV برمی گردد.

به این ترتیب، تا زمانی که مرگ و میر کودکان در این کشورها روبه کاهش نگذارد، دستیابی به هدف برنامه توسعه هزاره تا شش سال دیگر، دشوار خواهد بود و به برنامه ریزی دقیق و حساب شده نیاز دارد.

Submitted by editor6 on