اندکی "کریکت" و "صلح" برای نوجوانان افغان!

پس از تجربه طولانی جنگ، اینک نوجوانان افغان کمی هم صلح، ورزش و دوستی را می آزمایند.

از چند روز پیش، به همت یونیسف و "سازمان حمایت از کریکت نوجوانان افغانستان"، (AYCSO)، نزدیک به ۵۰ نوجوان افغانی در کمپی در کابل گردهم آمده اند تا هم کریکت بازی کنند و هم با تدارک یک سری برنامه، به پیش باز روز جهانی صلح بروند و صلح و دوستی را بزرگ بدارند.

در این مدت، اعضای تیم ملی کریکت افغانستان هم پس از به دست آوردن موفقیت در بازی هایی در زیمبابوه و هلند، به این کمپ سر می زنند تا در سایه پرچم صلح و دوستی، فوت و فن بازی و نبرد در زمین را به این نوجوانان  بیاموزند.

اسماعیل هاشمی، ۱۶ ساله است و یکی از نوجوان هایی است که در این کمپ آموزش می بیند. او می گوید رویایش بازی کردن برای کشورش است. او دوست دارد عضو تیم ملی شود تا به مردم کشورهای دیگر نشان دهد که در افغانستان، جنگ همه چیز نیست و در کشورش زیبایی و قدرت هم وجود دارد. 

سال ۲۰۰۹، بیستمین سالگرد تصویب پیمان نامه حقوق کودک است. این پیمان نامه در سال ۱۹۸۹ به تصویب رسید و افغانستان، در سال ۱۹۹۴ آن را پذیرفت. در یکی از بندهای پیمان نامه حقوق کودک، آموزش، بهداشت و فرصت زندگی، حقوق اساسی کودک شمرده شده اند. حالا، این نوجوانان افغانی می گویند هدف شان از گردهم آمدن در این کمپ، اهمیت دادن به حق مشارکت کودکان و نوجوانان است.

آن ها می گویند ورزش، انسان ها را در کنار هم گرد می آورد و پذیرش دیگران و احترام را ترویج می کند. دست اندرکاران برگزاری این برنامه هم امیدوارند که کریکت بتواند به این نوجوانان کمک کند تا هماهنگی را در وجود خود و در کنار هم بازی هایشان تجربه کنند و بدون در نظر گرفتن سن و قوم و نژاد و مسائل سیاسی با یکدیگر همکاری کنند.

سازمان حمایت از کریکت نوجوانان افغانستان، با پشتیبانی یونیسف، تصمیم دارد یک سری برنامه ها و کارگاه های آموزشی برای نوجوانان افغان در زمینه های مختلف برگزار کند. این برنامه ها به ویژه در جنوب و جنوب شرقی افغانستان برپا می شوند تا برای کودکان این سرزمین زمان و فراغتی برای تجربه کودکی فراهم کنند.

گفتنی است روز جهانی صلح هرسال در روز ۲۱ سپتامبر (۳۰شهریور) بزرگ داشته می شود.

Submitted by editor6 on