‫"پروژه پیدایش " در خدمت آگاهی نسل جوان‬

یکی از مشهورترین عکاس های جهان، در دومین «گردهمایی آینده یونسکو » (Future Lecture)، در روزهای پایانی سپتامبر، از پروژه هنری محیط زیستی خود برای حاضران می گوید.

«پروژه پیدایش» یا (Genesis Project)، نامی است که «سباستیا سالگادو»، برای پروژه اش برگزیده است. پروژه ای که از سال ۲۰۰۴ آغاز شده و سالگادو آن را با همکاری یونسکو پیش می برد و قرار است که تا سال ۲۰۱۲ ادامه پیدا کند. سالگادو در این پروژه از منظره هایی از کره زمین عکس می گیرد که تا به حال هیچ بشری آن ها را به چشم ندیده است. اما این تنها ویژگی پروژه و دلیل همکاری یونسکو با آن نیست. مهم تر از آن، هدفی است که برای پروژه در نظر گرفته شده است. پروژه پیدایش یک برنامه آموزشی براساس ارزش های توسعه پایدار برای کودکان و نوجوانان است و می کوشد تا چهره زمین را پیش از آن که به وسیله انسان دگرگون و ویران شود به مخاطب خود نشان دهد. 

هدف این پروژه بالا بردن حساسیت و آگاهی کودکان نسبت به سرزندگی، تنوع زیستی و شکنندگی طبیعت و تشویق آن ها به تلاش برای زنده و پویا نگه داشتن زندگی بر روی کره زمین عنوان شده است.
ویژگی خاص پروژه پیدایش به کار بردن هنر به عنوان ابزاری برای ترویج دیدگاه های توسعه پایدار است. در «گردهمایی آینده یونسکو»، به‌ قدرت هنرمند در انگیزه بخشیدن به مخاطب و انتقال اندیشه و دیدگاهش درباره طبیعت و آینده بشر و ارتباط آن ها با علم و فرهنگ پرداخته می شود.
یونسکو،‌ با اختصاص دادن دومین گردهمایی آینده خود به این پروژه می کوشد تا اثر بخشی هنر در امر آموزش و کوشش هنرمندان برای کمک به گسترش مفاهیم توسعه پایدار در جامعه را برجسته کند.
سباستیا سالگادو،‌ عکاسی است اهل برزیل که یک عکاس موضوع های اجتماعی به شمار می رود اما شهرتش بیشتر به خاطر عکس هایی است که از زندگی مردم در نقاط دورافتاده و دورمانده از پیشرفت جهان، که در شرایطی دشوار و غیرعادی زندگی می کنند گرفته است.
گفتنی است گردهمایی آینده را یونسکو برای پرداختن بیشتر به مسائلی که در دایره فعالیت های یونسکو، چالشی برای آینده جهان به شمار می روند، برگزار می کند. دراین گردهمایی دانشمندان،‌روشنفکران، هنرمندان وسیاست گذارانی از سراسر جهان شرکت می کنند و پیرامون موضوع گردهمایی به گفت و گو می پردازند.
 

Submitted by editor6 on