گزارش سالانه شورا در نشست های چهارم و پنجم

چهارمین و پنجمین نشست های شورای کتاب کودک در روز سه شنبه ۷مهر و پنج شنبه ۹ مهر در محل شورای کتاب کودک برگزارشد. دراین نشست ها گروه های "بررسی نشریات کودکان"، "دست نوشته های بزرگسالان برای کودکان"، "داستان – تالیف"، "علوم، بازی هنر سرگرمی"، "تصویر" و "مرجع" به ارائه گزارشی از فعالیت های خود درسال ۸۸-۱۳۸۷پرداختند.

گروه بررسی نشریات کودکان درسال گذشته به دلیل ارائه مقاله در همایش نشریات خردسال ودردست داشتن دوکارپژوهشی در این زمینه، نشریات ادواری کودکان را به شکل کلی با تمرکز برنشریات خردسال بررسی کرده است.
دوپژوهش "میزان موفقیت نشریات خردسال درتامین نیاز کودک و"شناخت ویژگی های خردسالان ازبدوتولد تا هفت سالگی"، همکاری با همایش نشریات خردسال درحسینیه ارشاد ، همکاری با کارگاه ادبیات کودکان شورا وپایگاه اینترنتی کتابک ازدیگر فعالیت های این گروه شمرده شدند.
در گزارش کوتاه گروه درباره نشریات کودکان اشاره شد که ۴۵عنوان نشریه کودک ونوجوان درسال گذشته شناسایی شده  که از این تعداد ۸عنوان به گروه سنی خردسال ،۱۳عنوان کودک ،۱۶عنوان نوجوان و ۸عنوان کودک ونوجوان اختصاص دارد. ۴عنوان از این نشریه ها به زبان های انگلیسی وعربی منتشر می شوند.
درسال گذشته چندین نشریه از جمله نشریه" کودکان مسلمان بلوچ" تنها نشریه مستقل بومی منطقه ای ازانتشار بازایستادند. به این ترتیب آمار نشریه های کودکان ونوجوانان از ۵۸ نشریه به ۴۸ نشریه رسیده است. گفتنی است  "زهرا فرمانی" مدیرمسئول نشریه"بادبادک"، "سپیده خلیلی" مدیرمسئول نشریه "شاهد کودک"سید نوید سید علی اکبر" از نشریه "عروسک سخنگو و “سیامک سرمدی” از نشریه "دوست کودکان" در این نشست میهمان گروه نشریات بودند.
دومین گزارش این روز را گروه "دست نوشته های آثار بزگسالان برای کودکان" ارائه کردند. دراین گروه، آثار و دست نوشته های نویسندگانی که تا کنون اثر چاپ شده ای نداشته اند، بررسی می شوند.  گروه "دست نوشته های آثار بزگسالان برای کودکان" درسال های گذشته با سرپرستی "معصومه سهراب" (مافی) هدایت می شد. خانواده مافی درسال گذشته، جایزه ای را به یاد وبه نام معصومه سهراب بنیان گذاشتند که به دست نوشته های داستانی واقعگرا اهدا می شود. در میان ۵۰ دست نوشته ای که سال گذشته در اختیار گروه قرار گرفته، ۳ رمان و ۳ دست نوشته با موضوع جنگ  بوده اند و مجموعه ای از دست نوشته ها با موضوع صلح نیزدراختیار گروه قرارگرفته است. دراین مجموعه نویسندگان صاحب کتاب نیز دست نوشته هایی را ارائه کرده اند .
این گروه، دست نوشته "کاوه منادی" با نام "همه مادران من " را برای دریافت جایزه معصومه سهراب شایسته دانست وبه کمیته جوایز معرفی کرد.
 گزارش سالانه شورا در نشست های چهارم و پنجم

در نشست پنجم که در روز پنج شنبه ۹ مهر برگزار شد،‌ نخست گروه “داستان -تالیف” گزارش داد. گروه تالیف در سالی که گذشت ۱۲۰ عنوان کتاب را در بخش داستان و ۷ عنوان نمایشنامه را بررسی کرده که در بخش داستان ۶۰ عنوان و در بخش نمایشنامه ۶ عنوان کتاب به فهرست شورا راه یافته است. پرداختن به موضوع های ممنوعه در ادبیات کودک مانند عشق، مرگ و بیماری در "ترکه انار" عباس جهانگیریان، "کودکان ماه" نوشته ی "جمال الدین اکرمی" و "‌جایی که عقاب لانه دارد" نوشته ی "ترانه ی مطلوب" و استفاده از شیوه ی روایت مدرن در "لالایی برای دختر مرده" نوشته "حمید رضا شاه آبادی"، "اشوزدنگهه" از "آرمان آرین" و "افسون زنگ" نوشته ی "جعفر توزنده جانی" از نقاط قوت آثار امسال دانسته شد. گروه داستان- تالیف "دودوست" به نویسندگی و تصویرگری "هدا حدادی" از نشر شباویز را به عنوان اثر ویژه برای بررسی بیشتر به کمیته ی جوایز پیشنهاد کرده است.
جدی نگرفتن نمایش کودکان در مدرسه ها، کمبود نمایشنامه های مناسب برای کودکان و نوجوانان، تبلیغ جنگ، کمبود کتاب برای کودکان گروه سنی پیش از دبستان و تصویرهای ضعیف از جمله مسائلی بود که گروه بررسی داستان- تالیف شورا در گزارش خود به آن ها اشاره کردند. یادآوری می شود که در ارزیابی کتاب های مصور و تصویری، گروه داستان - تالیف از کارشناسان گروه تصویر شورای کتاب کودک بهره می گیرد.
گزارش دوم در این روز را گروه علوم تجربی شورا ارائه کرد. این گروه، کتاب هایی در زمینه ی علوم زیستی، محیط زیست، ‌زیست جانوری، علوم کاربردی و فن آوری، زیست گیاهی، نجوم، فیزیک، کامپیوتر، شیمی و زمین شناسی را بررسی می کند. گروه علوم تجربی در سال  ۸۷-۸۸، ۱۱۴ عنوان کتاب بررسی کرده که تنها ۳ اثر تالیفی و بقیه ترجمه بوده اند و هیچ یک از ۳ اثر تالیفی نیز به فهرست شورا راه نیافته اند. از میان آثار ترجمه ای نیز ۳۰ عنوان کتاب در فهرست شورا جای گرفتند. گروه، بیشترین اشکال های موجود در کتاب های این حوزه را ترجمه ی آثار مربوط به سال های گذشته، اشتباه در چاپ نقشه ها، کلی گویی، استفاده کم از تصویر، مطلق نگری، تناقض گویی، عدم رعایت امانت داری، تغییر در قطع و نام کتاب، حذف نام نویسنده و تصویرگر دانستند. گروه علوم تجربی  بر این باور است که استفاده از مترجم و ویراستار ماهر و آشنا با موضوع، در کتاب های علوم تجربی می تواند به بالا رفتن کیفیت این کتاب ها کمک کند. گروه، امسال کتاب های خوب با ایراد های کم را در جایگاه مشروط قرار داد و در صورتی که این اشکال ها در چاپ های بعدی رفع شود این کتاب ها را در فهرست خود توصیه خواهد کرد.
گروه علوم تجربی هم چنین گزارشی از تجربه کار میدانی انجام داده با کودکان گروه سنی "ب" و "ج" بر روی کتاب "دفترچه ی خاطرات یک مگس" نوشته ی "دورین کرونین" با ترجمه ی "سمیرا کمالی" از انتشارات کتاب "نیستان" ارائه کردند. این گروه کمبود کتاب در زمینه ی نجوم برای کودکان و نوجوانان را با توجه به این که امسال سال نجوم نامگذاری شده است، اعلام کرد.
گروه بازی، هنر و سرگرمی با خبرهای خوشی گزارش خود را آغاز کرد و از افزایش کمی و کیفی آثار در این بخش خبر داد و ۱۰عنوان کتاب از مجموعه های نشر نظر در بخش هنر  و مجموعه  "نارگیل ها" از بخش سرگرمی را به عنوان پیشنهاد ویژه به کمیته ی جوایز شورای کتاب کودک پیشنهاد کرد. این گروه در زمینه ی نظریه های ادبی معاصر درباره ی بازی نیز گزارش کوتاهی ارائه داد. این گزارش،‌ نتیجه مطالعه گروه در این زمینه در سال گذشته به شمار می رفت.
گروه بررسی  تصویر شورای کتاب کودک که بررسی و ارزیابی تصویرهای کتاب های مصور و تصویری تالیفی را بر عهده دارد، در سال گذشته ۲۰۵ عنوان کتاب بررسی کرده است . گروه تصویر گزارش خود را بر پایه ی گونه ادبی آثار در سه بخش فانتزی، واقعگرا و ادبیات کهن ارائه داد. کتاب های "دو دوست" با نویسندگی و تصویرگری هدا حدادی، "به دنبال فلک" به روایت “منوچهر کریم زاده” و تصویرگری “مهکامه شعبانی” و "سلطان وآهو" به روایت “ناصر وحدتی” و تصویرگری “پژمان رحیمی زاده” را به عنوان آثار ویژه سال کاری ۸۷-۸۸ به کمیته ی جوایز پیشنهاد کرده است. گروه تصویر پیشنهاد کرد که مدیر هنری موفق نیز از سوی شورای کتاب کودک معرفی شود و آقای “بهزاد غریب پور” را به عنوان نامزد دریافت لوح شورای کتاب کودک پیشنهاد کرد. افزون بر این گروه تصویر به  تهیه ی مقاله شناسی ۶۳۰ مقاله در رابطه با تصویر و تصویرگری، گردآوری بانک اطلاعات تصویرگران بر پایه ی نخستین کتاب های منتشر شده، ارائه ۱۳ عنوان مقاله درباره تصویر و تصویرگری در نشریه های تخصصی کتاب ماه ادبیات کودک و نوجوان و دوهفته نامه ی هنری تندیس  پرداخته است .
گروه مرجع کودکان و نوجوانان آخرین گروهی بود که گزارش خود را ارائه کرد. واژه نامه ها، دانش نامه ها، اطلس ها و فرهنگنامه ها از کتاب های مرجع به شمار می آیند. در سالی که گذشت ۲۸ عنوان کتاب مرجع  در این گروه بررسی شده که از این میان تنها ۹ عنوان به  فهرست  کتاب های شورا راه یافت. گروه، نادرستی و به روز نبودن اطلاعات، عدم وجود نمایه برای بازیابی اطلاعات، محدود بودن موضوع ها و نداشتن مقدمه از نقاط ضعف کتاب های امسال در این حوزه برشمرد.

Submitted by editor6 on